Lauantai 16.12.2017Auli, Aulikki, Aada

Teatteriarvio: Prinsessa Hamlet kuvien kiertotaloudessa

Pate Pesonius
Q-teatterin Prinsessa Hamletissa keskeiseksi suhteeksi nousee Hamletin (Lotta Kaihua) ja Horatian (Elena Leeve) ystävyyden sidos. Sen kautta näytelmä avaa näkymät niin kumpaisenkin mieleen, perhesuhteisiin kuin ympäröivään maailmaankin.
Q-teatterin Prinsessa Hamletissa keskeiseksi suhteeksi nousee Hamletin (Lotta Kaihua) ja Horatian (Elena Leeve) ystävyyden sidos. Sen kautta näytelmä avaa näkymät niin kumpaisenkin mieleen, perhesuhteisiin kuin ympäröivään maailmaankin.

Q-teatteri: Prinsessa Hamlet.

Teksti E. L. Karhu, tekstin dramaturgi Pipsa Lonka, ohjaus Linda Wallgren, lavastus Ina Saarinen, valot Anniina Veijalainen, puvut Annika Saloranta, äänet Viljami Lehtonen, naamiointi Riikka Virtanen. Ensi-ilta Q-teatterissa 16.2.

Kun prinssi Hamlet kirjoitetaan, sanotaan ja näytellään prinsessa Hamletiksi, mikä muuttuu? Q-teatterin Prinsessa Hamletissa paljon on toisin.

Toisaalta tarina ei ehkä välttämättä sittenkään ole muuttunut, vaan kääntynyt, kiertynyt tai asettunut eri asentoon. Silti Hamletilla on edelleen vakavia ongelmia itsensä, perheensä, asemansa ja ympäröivän maailman kanssa. Kuolemanvakavia.

E. L. Karhu (ent. Emilia Pöyhönen) on valinnut Shakespearen näytelmästä oman säikeensä, johon keskittyy ja jota rikastaa viitteiden ja assosiaatioiden kudoksella. Tulos on vaikuttava. Näytelmä on jo ehtinyt vakuuttaa lukudraamana marraskuussa 2014. Nyt se nähdään Q-teatterin näyttämöllä Linda Wallgrenin ilmavasti ohjaamana.

Näytelmän alussa kertoja (Emmi Parviainen) ilmoittaa näytelmän olevan sarjakuvatragedia. Näyttämökuva kertoo samaa. Ina Saarisen lavastus tarjoaa silmälle avaran, valkoisen näkymän, jonka keskellä nousee portaikko. Pystysuuntainen linja vastaa henkilöiden tavoitteiden ja kiinnostuksen suuntaa. Ylöspäin.

Lotta Kaihuan vakuuttavan Hamletin pyrkimyksenä on ylhäinen paikka julkisuuden huipulla. Julkisuus hänellä on jo asemansa kautta, mutta hän haluaa merkitä paikan omilla teoillaan. Tämä Hamletin tragedia on, että tullakseen merkittäväksi, hänen on tehtävä merkki itseensä ja itsestään. Itsensä vahingoittaminen on vaikutuskeinoista ainoa.

Hamletin tärkein suhde on ystävä Horatia, joka Elena Leeven näyttelemänä on esityksen raikas tuuli. Horatia avaa näytelmän yhteiskunnallisiin kerroksiin olemalla myös kuninkaallisen perheen palvelusväkeä. Samalla hän on esityksen suhde luontoon, sillä nimensä mukaisesti hän kasvattaa haukkoja, on osaksi kesy, osaksi vapaa lentämään.

Kosmisen näkökulman tuo Hannu Kiviojan hurmaavan hömpsähtänyt eno, joka hallitsee valtakuntaa kuningatarsisarensa kanssa. Leea Klemolan huikea, järeä oranssitukkainen Gertrud on puolestaan näytelmän maa, jonka ratkaisuja sitovat roolit toisaalta äitinä mutta ennen kaikkea hallitsijana.

Tragedian lisäksi Karhu on kirjoittanut mukaan myös shakesperiaanisen ”comic reliefin”, koomisen helpotuksen. Haudankaivajan paikan elämän katoavaisuuden äärellä ottaa tällä kertaa Elton John. Hillitön, riemastuttava oivallus.

Näytelmän käynnistimenä on kysymys naistaiteilijan mahdollisuudesta tulla huomatuksi, muistetuksi. Haluamatta varsinaisesti ohittaa sukupuoliteemaa, tuntuu että esityksen kosmisessa ja vallan yläkerroksissa liikkuvassa mittakaavassa sukupuolesta tulee toisarvoinen. Sen paremmin Hamlet, Horatia, Gertrud, eno tai Eero Ritalan näyttelemä Ofeliokaan eivät toteuta erityisesti sukupuolen määrittämiä rooliodotuksia, eivätkä kiinnity ihmissuhteisiin, joissa olisi sukupuolitetut sijainnit.

Pikemminkin heitä määrittää pyristely tarinoiden ja kuvien kiertotaloudessa. Kisassa voitot päätyvät niille, jotka tunnistavat systeemin ja osaavat pelata sillä. Hengissä selviytyvät myös eläköityjät, jotka pääsevät alta pois vanhoilla säännöillä. Ne, jotka haluavat tulla tunnistetuiksi itsenään, häviävät auttamatta.

Outi Lahtinen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.