Sunnuntai 24.6.2018Johannes, Juhani, Juha, Juho, Jukka, Janne, Jussi, Jani, Juhana

Tanssiarvio: Yhdistävä hauraus ja sen radikaalit erot

Lilja Lehmuskallio
Karismaattiset esiintyjät, kuten Maija Karhunen (vas.), tekevät Sanna Kekäläisen (oik.) liikekielen lähtökohdista upeasti oman tulkintansa.
Karismaattiset esiintyjät, kuten Maija Karhunen (vas.), tekevät Sanna Kekäläisen (oik.) liikekielen lähtökohdista upeasti oman tulkintansa.

Kekäläinen & Company:

Hafed kollaasi eroista ja hauraudesta

Käsikirjoitus, koreografia, konsepti: Sanna Kekäläinen. Esitys: Jonna Eiskonen, Maija Karhunen, Andrius Katinas, Sanna Kekäläinen, Janne Saarakkala ja Satu Rekola. Valot: Anniina Veijalainen. 8.10. Kaapelitehdas.

Sanna Kekäläisen ruumiillisen taiteen teatterin teos Hafed käsittelee aihetta, jossa esitettävyyden rajat tulevat vastaan. Käsiohjelman mukaan Hafed on algerialainen paperiton, ystävä, jonka fyysistä todellisuutta näyttämötapahtuma yrittää hahmottaa. Kekäläinen toteaa tämän mahdottomaksi. Lähtökohdaksi muodostuu ihmisiä yhdistävä hauraus.

Tätä valta-asetelmien määrittämää suhdetta haurauteen ei voi käsitellä ilman radikaalin eron huomioimista. Filosofi Giorgio Agamben mukaan paperiton on aikamme kiteyttävä hahmo, joka edustaa "paljasta elämää" (bare life), poliittisista oikeuksista riisuttua ja vallan kohteeksi pakotettua ihmistä. Hahmossa pitäisi ruumiillistua ihmisoikeudet mutta tosiasiassa tämä todentaa sen totaalista kriisiä.

Paperiton joutuu tilanteensa vuoksi elämään anonyymina. Toisaalta juuri toiseuttavat esityskonventiomme tuottavat tätä hahmoa näkymättömänä ja äänettömänä ruumiina vailla toimijuutta – ja irrotettuna niistä poliittisista yhteyksistä, jotka tuottavat tämän tilan. Näin myös Sanna Kekäläisen teoksessa, sillä Hafed on läsnä vain nimen ja maininnan tasolla.

Kekäläinen tekee jyrkän käännöksen Hafedista esiintyjien kokemusmaailmaan, asettaen heille kysymykset: kuka olen ja missä, miten koen kehoni ja seksuaalisuuteni? Hafedin ja kysymysten väliin tuntuu jäävän ammottava aukko. Aihe on eettisesti ja poliittisesti niin ladattu, että sen jättäminen arvailuina ilmaan ei ole ongelmaton.

Kliinisessä näyttämötilassa on kokoontaitettava patja, mikki ja pölynimuri. Paperittomien todellisuuteen yhdistettäessä ne luovat hyytäviä mielleyhtymiä matkaamisesta, puhumattomuudesta ja puhdistuksesta. Karismaattiset esiintyjät tekevät Kekäläisen liikekielen lähtökohdista upeasti oman tulkintansa. Teoksen huipentuma on Maija Karhusen äärimmäisen kaunis soolo, paljas tavalla, jona emme ole tottuneet toistamme näkemään.

Kollaasi esityskeinona mahdollistaa ambivalenttien, erimielisten ja kiistanalaisten ainesten rinnastuksen, mikä avaa uusia tapoja käsitellä niiden välisiä yhteyksiä ja eroja. Esityksen herättämät mietteeni ovat ristiriitaiset, mutta koen sen teoksen ansiona. Kekäläisen taide pakottaa ajattelemaan totunnaisia käsityksiä toisin vaikkakin jättää sen pitkälle katsojan varaan.

Kekäläisen ruumiillista taidetta ja poliittisen taiteen teoriaa tunteva voi yrittää kuroa mielessään esityksen eri elementtejä. Kuten, toteutuuko tässä jotakin siitä poliittisesta potentiaalista, mikä filosofi Jean-Luc Nancyn pakolaisuuteen liittyvässä ajattelussa tapahtuu silloin, kun altistumme ruumiillisesti toisen läsnäolon tunnulle? Muodostuuko ruumiillisen kautta side, joka kutsuu reflektioon minän ja toisen välisistä yhtymäkohdista ja niiden mukanaan tuomasta vastuusta?

Mia Hannula

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.