Näyttämötaide

Klassikot paljastavat todellisuuden kasvot

Teatteri | Turun Sanomat 18.11.2011 02:33 |

• Nya Rampen: Worship! Käsikirjoitus ja ohjaus Jakob Öhrman. Mediakeskus Lume.

• Todellisuuden tutkimuskeskus: Drama Reloaded: Yerma, dramaturgia ja ohjaus Katariina Numminen. Puoli-Q näyttämö.

Asemansa hienoimpien teatterifestivaaliemme joukossa vakiinnuttaneen Baltic Circlen ohjelmisto on tänä vuonna korkeatasoinen ja kiinnostava. Viime vuodet uutta linjaa hakenut festivaali tuntuu löytäneen uomansa kansainväliseen yhteistyön ja yhteistuotantojen sekä rohkeasti kokeilevan, eri taiteenlajien rajapinnoilla liikkuvan nykyteatterin maastosta.

Tänä vuonna teemoiksi nousevat henkilökohtaisuus ja yksityiset aiheet sekä ennen kaikkea draaman ja todellisuuden kohtaaminen. Miten teatteri, saatikka draaman klassikot voivat enää puhutella rumuuden ja kauneuden kyllästämiä nykykatsojia? Todellisuuden tutkimuskeskuksen Drama Reloaded: Yerma sekä Nya Rampenin Worship! tarjoavat kysymykseen väkevät vastauksensa.

Katariina Nummisen esitysprojekti ottaa lähtökohdakseen Frederico García Lorcan lapsettomuuden kirousta käsittelevän klassikkonäytelmän Yerma (1934). Nimensä mukaisesti tarkoitus on ladata draama uudelleen todellisuudella. Teos koostuu näytelmätekstin lisäksi eri syistä lapsettomien ihmisen haastatteluista. Lapsettomat ovat avanneet tarinaansa Yerman kohtausten ja henkilöiden kautta. Dokumentaarisen tekstin ja fiktion kohtaamisesta syntyy herkullisen elämänmakuista ja puhuttelevaa materiaalia.

Lavalla on käynnissä lapsettomuuspaneelikeskustelu, johon osallistuvat näyttelijöiden lisäksi kaksi asiantuntijaa, toinen vapaaehtoisesti ja toinen tahtomattaan lapseton nainen. Nämä haastatteluihin osallistuneet naiset ohjaavat ja keskeyttävät kohtauksia ja välillä näyttelijät lukevat otteita autenttisista haastatteluista.

Työryhmä on kukin omasta positiostaan käsin avoimesti lapsettomuuden äärellä. Esitys onnistuu olemaan samaan aikaan koskettava ja liikuttava sekä analyyttinen ja älyllisesti virittävä. Etenkin vaikuttava Kaisa Lahti hulluuden partaalle ajautuvan Yerman roolissa tuo katkelmallisesta ja kommentoivasta muodosta huolimatta esitykseen vahvaa draaman tuntua. Voiko olla oikea nainen, jos ei ole äiti? Mistä lapsettoman syyllisyys kumpuaa? Klassikko avaa lapsettomuuden kokemusta yllättävän tuoreella ja ravisuttavalla tavalla.

Shakespeare-mylly

Maailmalla viihtyvä ja palkittu suomalainen teatteriryhmä Nya Rampen räjäyttää lavalle puolestaan näytelmäkirjallisuuden kantaisän William Shakespearen koko tuotannon. Worship! tutkii ihmisen pakkomielteistä halua kuulua ja uskoa johonkin. Välillä palvotaan ruumista, välillä taas jumalia, kuningasta tai itse taidetta.

Voimakkaan fyysinen, vieraannutettu ja estetisoitu esitys on hybridi, joka survoo yhteen balettia, musikaalia, oopperaa, live-jousimusiikkia, miekkailua, tosi-tv:tä, tietokonepeliä, väkivaltaviihdettä, pornoa ja suurta tragediaa. Hamletit, Romeot ja Juliat, Kuningas Learit, Richard III:t ja Macbethit sotkeutuvat tiheäksi kudelmaksi, josta kohoaa voimakkaita kuvia nykyihmisen vieraantuneesta suhteesta väkivaltaan, ruumiiseen ja toiseen ihmiseen.

Esiintyjät ovat häikäisevän taitavia koko ilmaisun läpitunkevassa fyysisyydessään. Välillä hiessä kylpevät näyttelijät käyvä kopissa, privaatissa tilassa tunnustamassa kameralle, miltä nyt tuntuu.

Tyylilajillisesti ja tunnelmaltaan esitys muistuttaa Nya Rampenin viime vuonna Baltic Circlessä nähtyä Conte D’Amouria, joka käsitteli insestiä ja perheen sisäistä riippuvuutta. Worshipissä nämä seksuaalisuuden virittämät valtasuhteet on laajennettu koskemaan koko yhteiskuntaa.

EEVA KEMPPI

TSTV - uusimmat