Perjantai 19.1.2018Henna, Henni, Henriikka, Heikki, Henrik, Henrikki, Henri

Synkkä mutta rohkea monologi

Baritoni Sauli Tiilikainen tekee omakohtaisen ja rohkean roolityön monologioopperassa Oma vika. Lähiomaisen itsemurhaa pysäyttävämpää aihepiiriä on vaikea kuvitella.

Kokenut Sauli Tiilikainen rakentaa monologinsa vahvoin vedoin.
Kokenut Sauli Tiilikainen rakentaa monologinsa vahvoin vedoin.

OOPPERA

Oma vika -monologioopperan kantaesitys

Manillan vanhassa viinateh-

taassa 31.10.2015. Musiikki: Olli

Kortekangas; libretto ja ohjaus:

Michael Baran; piano ja musiikin

johto: Jukka Nykänen; visuaali

nen suunnittelu: Kalle Ropponen;

pukusuunnittelu: Saija Siekkinen;

tuotanto: Päivi Nisula, Saaristo-

ooppera ry. Rooleissa: Sauli Tiili

kainen (Isä, baritoni); Eeva Hyvä-

rilä (Tyttö). Susanna Suorttanen,

viulu; Katja Kolehmainen, sello;

Henna Jämsä, klarinetti.

Olli Kortekankaan ja Michael Baranin oopperan teemoja ovat itsetutkiskelu ja kysymykset syyllisyydestä. Saaristo-oopperan tuotanto on – valitettavasti – ajan hermolla, onhan Tiilikaisen tapaan itsemurhan takia omaisensa menettäneitä henkilöitä keskuudessamme alati aivan liian monia.

Monologi on draaman lajina vaikea. Se vaatii esittäjältään rohkeutta heittäytyä yleisön koko huomion kohteeksi – etenkin kun esityksen teema on syvästi omakohtainen.

Toisaalta ehkä juuri tällöin monologi on hyvä valinta. Kun lavalla on vain yksi henkilö, tapahtumaketju koostuu kokonaisuudessaan tämän psykologiasta. Suurten oopperoiden räiskyvää draamaa ihmissuhdekoukeroineen on turha odottaa – nyt fokuksessa ovat intiimit kuvaukset yksilön tunteista.

Oma vika perustuu Sauli Tiilikaisen omiin, tyttärensä kuolemaa koskeviin päiväkirjamerkintöihin. Oopperan kolmetoista kohtausta käsittelevät isän tunteita ennen ja jälkeen tyttären poismenon.

Fragmentaarisista kohtauksista ei synny varsinaista draaman kaarta, mutta libretisti-ohjaaja Baran on ratkaissut ongelman antamalla teoksen edetä kronologisesti kuoleman jälkeisistä päivistä nykyhetkeen.

Olli Kortekankaan sävelkieli on varsin kuulijaystävällistä modernismia. Musiikissa ei pääosin ole varsinaisia sävellajeja, mutta melodiat ovat selkeitä ja luontevia.

Monissa kohdin kuullaan viittauksia muihin tyylilajeihin ja teoksiin: esimerkiksi hautajaiskohtauksessa häivähtää SibeliuksenSydämeni laulu, ja isän pitäessä hääpuhetta tyttärelleen taustalla vilahtaa joukko vinksahtaneita häämarssikatkelmia.

Alun jämäkät, resitatiivimaiset jaksot ovat välillä uuvuttavia, mutta teoksen edetessä musiikkiin ilmestyy lisää värejä ja herkkyyttä. Koskettavin hetki koetaan isän lukiessa viestejä, joissa tytär jättää jäähyväiset omille lapsilleen. Niin tekstissä kuin musiikissakin synkkyyden keskeltä nousee välillä esiin myös huumoria ja optimismia.

Sauli Tiilikainen on kokenut lavakettu, joka selviytyy varmoin ottein roolin suurista haasteista. Äänestä puuttuu monesti teräksisen kirkas kärki, mutta voimaa ja syvyyttä kyllä riittää.

Korkea baritonitekstuuri vaatii laulajalta raudanlujaa tekniikkaa, ja sellainen Tiilikaisella toki on. Ensi-illassa hän lauloi aluksi hieman liiankin voimallisesti, mutta loppua kohti ääneen tuli lisää sävyjä ja notkeutta.

Michael Baranin ohjauksessa Tiilikainen laittaa itsensä täysillä likoon myös näyttelijänä. Ohjauksesta sekä Kalle Ropposen visualisoinnista ja Saija Siekkisen puvustuksesta syntyy vähäeleisen kaunis esitys.

Viulisti Susanna Suorttanen, sellisti Katja Kolehmainen ja klarinetisti Henna Jämsä tekevät laatutyötä pianisti-kapellimestari Jukka Nykäsen johdolla.

Soittajat ja laulaja saanevat ensi-illan jälkeen esitykseen vielä lisää varmuutta ja vapautuneisuutta.

Sampsa Heiniö

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.