Sunnuntai 17.12.2017Raakel

Fuusiota piuhat kuumana

Yrjö-palkittu rumpali Markus Ketola johti Rewired-kvintettinsä vinhaan fuusiopyöritykseen Turun vierailullaan perjantaina.
Yrjö-palkittu rumpali Markus Ketola johti Rewired-kvintettinsä vinhaan fuusiopyöritykseen Turun vierailullaan perjantaina.

Flame Jazz – Ketola Rewired ÅST:n Café Tiljanissa perjantaina 10. toukokuuta. Markus Ketola, rummut; Joonatan Rautio, saksofoni; Seppo Kantonen, kosketinsoittimet; Tuomo Dahlblom, kitara & Juho Kivivuori, basso.

Fuusio on kiehtovan moni-ilmeinen ilmaisumuoto. 1960-luvun lopulta lähtien siihen on sisällytetty kaikkea etnosta rockiin ja funkista elektroon. Jazz-alan arvostetuimmalla tunnustuksella Yrjö-palkinnolla vastikään meritoitu Markus Ketola soveltaa ilmaisussaan fuusion myöhempiä oppeja.

Rumpalin musiikki perustuu 1970- ja 1980-lukujen sähköiseen suuntaukseen. Weather Reportin kaltaisten yhtyeiden ja säveltäjä Joe Zawinulin vaikutus kuuluu niin teosten rakenteissa kuin Ketola Rewired -kvintetin saundissa. Leimallisia sormiorekisterejä tasapainottavat saksofoni ja kitara sekä rumpalin ja basistin tanakka poljento.

Perjantaina ÅST:n Café Tiljanissa tehoviisikko antoi hienon työnäytteen kahdessa kolmevarttisessa setissään. Suoraviivaisen tuuttauksen sijaan Ketola Rewired satsasi dynamiikkaan niin sävellyksissä kuin soitossa – teknisen osaamisensa esittelyn ohessa ryhmä malttoi jättää soitteisiin tilaa musiikin hengittää.

Tämä kävi ilmi jo avaussetissä. Kvintetti hahmotteli sävellykset luonnosmaisesti tiettyjä muudeja hakien. Ensimmäisissä soitteissa äänipinnat synnyttivät mystisen vaikutelman muun muassa rumpusatsin koko kapasiteettia hyödyntäen – Ketolan henkilökohtainen saundi oli muhkeudessaan upea.

Illan edetessä esimerkiksi teoksen High Life perusta muurattiin elegantilla kitara-syna-vuoropuhelulla, jota rikastutti kuulaaksi viritetty bassottelu tunnelman tiivistyessä lopulta kasarimaisen cooliksi jetsetjazziksi.

Selkeän aikakausikuvaston rinnalle Ketola nosti abstraktimpaa materiaalia. Hauskasti epäkeskolta kuulostavat tahtilajit summautuivat kollektiiviselta improvisaatiolta kuulostavaan pyöritykseen, jossa Ketolan sävellyksen lennokkuus asettui kurinalaisen ryhmätyön puitteisiin.

Vastaavaa muodostelmalentoa kuultiin toisen setin käynnistäneessä No Idlingissa. Ketola Rewiredin mainion albumin nimikkokappaleessa kollektiivinen energia kanavoitiin ideoiden keskinäiseen pallotteluun vakuuttavasti.

Vieläkin korkeammalle kurkotettiin illan myöhemmissä vedoissa. Niissä oli samaa shamanistista transsintavoittelua kuin Miles Davisin myöhäiskauden improbilekiteytyksissä kuten Wrinkle, jossa pitelemätön groove nousi elementeistä oleellisimmaksi.

Tässäkin suhteessa Ketolalla oli homma hallussa, löytyyhän bändistä vahvan melodisen osaamisen lisäksi loistobasisti Juho Kivivuori päällikön orgaaniseksi työpariksi.

MATTI KOMULAINEN

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.