Sunnuntai 19.11.2017Elisabet, Liisa, Eliisa, Elisa, Liisi, Elise

Operettiarvio: Mustalaisruhtinattaressa bailataan kun maailma syttyy roihuun

Mustalaisruhtinatar

Konserttitalolla la 11.12.

Emmerich Kálmán ei ole nimenä kovin tunnettu, mutta hän laulunsa ovat hittejä. Suomalaisia tulkintoja voi etsiä vaikka YouTubesta. Mustalaisruhtinattaren (1915) ikivihreä Muistathan kai etenkin käy laakista kiinni eikä hellitä.

Ympäri maailmaa esiintynyt ja Kansallisoopperan Wagner-rooleistaan tunnettu Jyrki Anttila on kasannut maata kiertävän uuden tulkinnan Kálmánin operetista Mustalaisruhtinatar. Vaikka kuinka elitistiä haluaisi olla, ei sille voi mitään: tämä tarttuu, liikuttaa ja naurattaa.

Unkarilainen Kálmán oli Franz Lehárin ohella wieniläisen valssioperetin taitaja. Hän joutui pakenemaan Wienistä ja sitten Pariisista saksalaisia asettuen Yhdysvaltoihin. Turussa nähty Mustalaisruhtinatar on säveltäjän elämäkerran valossa hyvinkin onnistuneesti siirretty ensimmäisen maailmansodan alusta toisen maailmansodan aattoon. Maailma uhkaa palaa, mutta upseerit ja aateliset vain bailaavat salongeissa samppanjapäissään varieteen naisten kanssa.

Päähenkilöitä ovat kabareelaulaja Sylva, joka on aikeissa lähteä Amerikkaan kiertueelle, ja häntä piirittävä ruhtinas Edwin. Toisen parin muodostavat kreivi Boni ja kreivitär Stasi.

Keikarimaiset miehet piirittävät Budapestin laululintua ja ylistävät aika huonomaineisia taiteilijattaria osoittaen halveksuntaa perheidensä mainetta ja perintöä kohtaan.

Operetin alku on jopa pitkäpiimäisen hidasta asetelmien kokoamista. Se ei ole esityksen, vaan itse teoksen ominaisuus. Ehkä se on vain kontrastia tulevalle. Loppupuolella syöksytään nimittäin vauhdikkaisiin roolileikkeihin ja ratkiriemukkaan huvinäytelmän tansseihin. ”Kuka saa kenet” -kieputtelu ja loistavat laulut kohottavat tunnelman kattoon.

Jyrki Anttila Edwinin roolissa ja Tiina Vahevaara Sylvanin osassa saivat sydämet läpättämään Muistathan kai -duetollaan. Leena Reinman Stasina lauloi hienosti ja häikäisi lavakarismallaan. Aki Alamikkotervo Bonina osoittautui paitsi hyväksi laulajaksi myös osaavaksi koomikoksi.

Turussa nähtiin operetista kaksi esitystä. Jälkimmäisestä voi sanoa, että urakasta huolimatta intensiteetti lavalla oli kiitettävää tasoa. Operettiin kuuluu liioitteleva esittäminen ja keskittyminen kansaanmeneviin laulunumeroihin. Ei se niin helppoa ole miltä se näyttää ja kuulostaa.

Pieni kamariorkesteri, Salonkiorkesteri Operetta, on oikeastaan kontrasti oopperoiden isolle orkesterille. Musiikki ikään kuin nousee suoraan Budapestin tai Wienin salongista. Orkesteri olikin myös dramaturgisesti läsnä. Lohjan operettikuoron jäsenistä koottu kuoro antoi puhtia joukkokohtauksiin.

Operettia on helppo mollata jonkinlaisena kevytoopperana, populistisen alenevan polven variaationa tositaiteesta, mutta se on oma lajinsa. Se vaatii esittävää osaamista monella tasolla. Yleisön ikäkoostumuksesta voi päätellä, ettei operetti ole aivan nuoren polven taidetta. Ei tosin ole oopperakaan. Kummatkin edellyttävät yleisöltä tahtoa antautua joskus hölmöjenkin tapahtumien pyörteisiin. Jotenkin kummallista, etteivät Hollywoodin hattaraan tottuneet nuoremmat ihmiset tähän kykene.

Kari Salminen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kalman
Vai ei ole Emmerich Kalman tunnettu nimi?! Yksi suurimmista nimistä mitä löytyy maailmasta varsinkin operetti säveltäjistä. Kriitikkojen taso on suomessa suorastaan onnetonta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kalman
Teepä pikagallup kadulla. Kysy vaikka 20 vastaantulijalta, kuka on Kalman.

Arvostelija sanoi vain, ettei Kalman ole (laajan yleisön joukossa) kovin tunnettu. Hän ei aliarvioinut säveltäjän tasoa ja laatua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.