Perjantai 22.6.2018Paula, Liina, PauliinaJuhannus

Elokuvateatteri Domino muuttui oopperanäyttämöksi

Meedion ensi-ilta valloitti intensiivisyydellään

Upeääninen Päivi Nisula tekee jälleen vahvan roolityön.
Upeääninen Päivi Nisula tekee jälleen vahvan roolityön.

• Gian Carlo Menottin Meedio Dominossa. Ohjaus Kari-Pekka Toivonen, ohjaajan assistentti Merja Larivaara, valaistus Timo Alhanen, puvustus Pirjo Liiri-Majava, ompelija Nina Ukkonen, maskeeraus Päivi Laaksonen, musiikillinen vastuu Marko Autio, orkesteri Turku Ensemble, tuontanto Saaristo-ooppera, tuottaja Marja Hyvärilä, taiteellinen johtaja Päivi Nisula. Rooleissa Anu Hostikka, Päivi Nisula, Jussi Merikanto, Tiina Vahevaara, Minna-Sisko Mutanen ja Mikko Semi. Ensi-ilta 14.10.

Samaan aikaan, kun Konserttitaloon tuotiin terveisiä Bayreuthista, pienoisooppera Meedio sai ensi-iltansa Humalistonkadulla Dominossa. Konserttitalossa perjantai-iltansa viettäneet wagneristit saapuvatkin toivottavasti katsomaan Meedion tuleviin näytöksiin, sillä italialaissyntyisen mutta Yhdysvalloissa asuneen Gian Carlo Menottin (1911–2007) teos lumoaa monilta osin Richard Wagnerin musiikista tutuin keinoin.

Parasta Meediossa on intensiivisyys: musiikin, näyttämö- ja sanataiteen yhdistetty voima on jatkuvasti läsnä. Tunnin mittainen teos vie yleisön vaivatta kiihkeän, vaikkakin helpohkon tarinan syövereihin.

Teatteri- ja elokuvamaailmasta tutun Kari-Pekka Toivosen ensimmäisessä oopperaohjauksessa lavatyöskentely on olennaisen tärkeää. Toivonen saa rooleihin syvyyttä lukuisilla yksityiskohdilla pienistä eleistä ja ilmeistä alkaen.

Varsinkin kokenut Päivi Nisula näytteli Madame Floran roolinsa ilmiömäisesti puhumattakaan hänen upeasta äänenkäytöstään kymmenine sävyineen.

Madame Flora ei ole suotta yksi Nisulan unelmarooleista – roolihahmon ensimmäinen yhteydenotto tuonpuoleiseen muistetaan pitkään.

Kaikki
roolit tärkeitä

Madame Floran tytärtä Monicaa ensi-illassa esittänyt Anu Hostikka vuorottelee roolissa Alina Heikkilän kanssa. Uskosta, epäuskosta, luopumisesta ja kuolemanpelosta kertovan oopperan Monica elää mykän apupojan kanssa unelmien ja haaveiden maailmassa. Hostikan olemus sopi Monican rooliin, mutta laulun kireä ylärekisteri murensi ajoittain illuusiota naiivista meedion tyttärestä.

Jussi Merikannon, Tiina Vahevaaran ja Minna-Sisko Mutasen roolit olivat suhteellisen pieniä mutta varsin tärkeitä tarinankuljetuksen kannalta. Merikanto ja Vahevaara tulkitsivat osuvasti Gobineaun pariskunnan sinisilmäisyyden, kun taas Mutanen löysi itsestään rouva Nolanin laajan tunnekirjon yhden meediosession aikana.

Mykän apupojan rooli oopperassa voi kuulostaa omituiselta, mutta Meediossa hahmo on yksi tärkeimmistä vinksahtaneen tunnelman luojista. Mikko Semin näyttelemä Toby oli juuri sopivan viaton eleiltään.

Toisen näytöksen alussa Tobyn nukketeatteriesitys Monicalle oli yksinkertaisuudessaan viehättävä lisä kokonaisuuteen.

Orkesteri
loi pohjavireen

Turku Ensemble tulkitsi musiikin Marko Aution johdolla ryhdikkäästi. Viisihenkinen jousisto soi kauniisti ja lavatapahtumia mukailleet efektit nostettiin tukemaan kokonaisuutta. Lapsen nauru tuonpuoleisesta kaikui riipivästi myös orkesterissa.

Puhaltajiston työskentely oli tarkkaa: solistien ja puhaltajien yhteiset melodiakulut kulkivat saumattomasti. Lyömäsoittimet ja nelikätinen pianosatsi kantoivat musiikkia.

Orkesterin vire oli kiitettävää, vaikka loppua kohden olikin kuultavissa paikoitellen lievää ylävireisyyttä.

Sekä oopperan libretto että musiikki ovat Menottin käsialaa, minkä vuoksi musiikki, lavatapahtumat ja teksti ovat erityisen kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Meedio-oopperan ydin, jossa musiikki luo tapahtumille pohjavireen, oli erinomaisesti esillä. Sävelkielen luomat itsenäiset jännitteet purkautuivat roolihahmojen käyttäytymisessä eri tavoin.

Keskustelua
tulevaisuudesta

Jokaisen Meedio-esityksen jälkeen salissa järjestetään vapaamuotoinen keskustelutilaisuus.

Perjantaina esiintyjien, tuotantoryhmän ja säveltäjävieras Mikko Heiniön luotsaama keskustelu pureutui (pienois)oopperan mahdollisuuksiin Turun seudulla.

Tuotantoryhmän toiveena olisi luoda Turkuun kestävä oopperatraditio, mikä olisikin varsin toivottavaa.

MATTIAS MATTILA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.