Torstai 21.9.2017Mervi

Musiikin alkulähteillä

Ennen Tbilisi Ensemblen sunnuntaista konserttia tuomiokirkossa en tiennyt Georgiasta juuri mitään. Nyt tiedän, että siellä on vuosisatoja harrastettu moniäänistä laulua, että kristinuskosta tuli siellä valtion virallinen uskonto jo noin v. 330 eli noin 60 vuotta ennen Rooman valtakunnassa tehtyä vastaavaa päätöstä, että se hetkeksi itsenäistyi vuonna 1918 Venäjän vallan alta ja että sieltä löytyy erinomaisia lauluyhtyeitä. Musiikki sivistää!

Ensemble Tbilisin laulut tuntuivat edustavan monenlaisia traditioita. Erilaisin kokoonpanoin esiintyneen 10-miehisen yhtyeen esitykset olivat täydellisen hallittuja ja hyvin vivahteikkaita: sellaista pianopianopianissimoa, kuin eräät yhtyeen tenoreista tuottivat, en ole ennen kuullutkaan. Tai en ole osannut kuvitella, sillä luulin, ettei sellainen kuuluisi. No, rakkaudestahan siinä puhuttiin, joten kyllä sen kuulivat ainakin paikalle osuneet rouvat, joille rakkauslaulut varta vasten oli osoitettu.

Vientiä yhtyeellä taitaa riittää niin maallisen kuin hengellisenkin musiikin puolella. Ensemble Tbilisi on jalostanut georgialaisen kirkkomusiikin ja kansanmusiikin monipuoliseksi taiteeksi, mutta se on pystynyt samalla välttämään kaikenlaista paperinmakua - siitäkin huolimatta, että esityksiä on kertynyt yli 4000. Eihän siitä voi muuta päätellä kuin että kyse on muustakin kuin rutiinista.

Tunnelmat vaihtelivat rakkauslauluista hartaisiin kirkkosävelmiin ja isänmaalliseen kiitokseen. Ensemble Tbilisin ohjelmasta on vaikea erotella muita vaikuttavampia esityksiä, mutta kahdessa ryhmässä esitetyt kilpalaulut Shemokmedura ja Svanuri Sazeimo sekä kaksoishuilun nopealla kielityksellä ja kiertohengityksellä tuotettu soolo nyt ainakin olivat sellaisia.

Äänenmuodostus oli värikästä ja etenkin tenorin ohenteinen vibrato ja tenoriduon repetitiot herkullisia. Yksittäisten äänten solistisesta intensiteetistä huolimatta vanhoissa moniäänisissä hengellisissä lauluissa yhtyeen sointupuhtaus oli horjumaton.

Kansallispuvuissa miekkoineen kaikkineen esiintynyt ryhmä liikkui tilassa joustavasti. Ohjelmajärjestys ei ehkä ollut aina kaikille yhtyeen jäsenille selvä, mutta se ei aiheuttanut hämminkiä. Muutaman katsekontaktin avulla järjestys tuntui selviävän ja sitten taas laulettiin ja soitettiin. Yhtye oli ensimmäistä vaan toivottavasti ei viimeistä kertaa Suomessa.

ATTE TENKANEN

• Ensemble Tbilisi Turun tuomiokirkossa 29. 10. Georgialaista kansanmusiikkia.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.