Näyttelyarvio: Kehonkuva-näyttely – Kehoista ja sukupuolista

Timo Jakonen
Aurora Reinhardin teokset purkavat päälleliimattuja sukupuolirooleja.
Aurora Reinhardin teokset purkavat päälleliimattuja sukupuolirooleja.

Kehonkuva

Wäinö Aaltosen museossa 14.1. saakka.

Ranskalainen filosofi Jean-Luc Nancy tarkastelee teoksessaan Corpus (1996) filosofian suhdetta ruumiiseen, paikkaan jossa toisistaan erotetut liha ja henki kohtaavat. Miten filosofia onnistuisi puhumaan ideoiden sijasta ruumiiden maailmasta?

Vastausta Nancy etsi maalaustaiteesta: ”...maalaustaide on ruumiiden taidetta, sillä se tuntee vain ihon, se on läpikotaisin ihoa. Paikallisvärin toinen nimi onkin ihonväri. Ihonväri on haaste, jonka maalaustaiteen miljoonat ruumiit heittävät: kyse eri ole ruumiiksi tulemisesta (incarnation), jossa Henki puhaltaa ruumiiseen hengen, vaan yksinkertaisesta ihonväristä (carnation), värähtelystä, väristä, taajuudesta ja sävystä jollakin paikalla, jossakin olemassaolon tapahtumassa”.

Ruumiillisuus lipsahti nykytaiteeseen myös toista kautta. Vuonna 1959 amerikkalainen fluxustaiteilija Allan Kaprow käytti termiä happening kuvaamaan hetkellistä, ajassa ja paikassa tapahtuvaa teosta, jonka oleellisia elementtejä olivat osallistujien kehot. Taiteilijan ruumis vakiintui identiteettipoliittisten kysymysten esittelemisen kentäksi viimeistään 1970-luvulla feministisen taiteen nousun myötä.

Ruumiillisuus ei kuvataiteessa todellakaan ole mikään uusi diskurssi mutta WAMin Kehonkuva-näyttelyssä se presentoidaan kiinnostavasti. Taiteilijavalinnat ovat harkittuja, kokonaisuus moniääninen. Kookkaat teokset ottavat tilat haltuunsa, eikä niitä ole liikaa. Ripustus istuu kuin räätälillä teetetty puku.

Näyttely puhuu sukupuolikäsitysten ambivalenssista ja kuvien asettamista normeista. Kehollisuus tarkoittaa tässä näyttelyssä myös Wäinö Aaltosen ideaalikehojen esittelemistä nykytaiteen rinnalla.

Aurora Reinhardin dokumentinomainen nauhateos Poikatyttö (2002) valmistui taiteilijan vielä opiskellessa Kuvataideakatemiassa. Puhutteleva video esittelee kolme nuorta, joiden biologinen sukupuoli ja oma kehonkuva ovat ristiriidassa keskenään. Sittemmin Reinhard on pyrkinyt purkamaan pornografian tapaisia kaupallisia visuaalisuuksia. Teaser-sarjan printit todistavat ilmaisuvälineiden – valokuvan ja taiteilijan kehon ̶ erinomaista hallintaa.

Artur Jesus Inkerön teoksista kiinnostavin on museon julkisivua koristava banderolli Bieber. Tässä Taideyliopiston lopputyössä poseeraa tekijä itse yllään vain valkoiset alushousut. Teos siteeraa Calvin Kleinin vuonna 2015 julkaisemaa kohumainosta, jossa mallina toimi kanadalainen poptähti Justin Bieber.

Muunsukupuolinen Inkerö aloitti hintelänä taideopiskelijana projektin, jossa hän kuntosalitreenillä, ruokavaliolla ja vaatevalinnoilla muokkaa vartaloaan atleettisen miesihanteen suuntaan. Inkerö on imitoinut Rihannan eleitä tai poseerannut kohujulkkis Kim Kardashianin tai sukupuolensa korjanneen Caitlyn Jennerin, entisen yhdysvaltalaisen kymmenottelun olympiavoittajan Bruce Jennerin, tapaan.

Reija Meriläisen syksyllä 2015 HAM-galleriassa esittämä vahva En garde -kokonaisuus nähdään nyt WAMin kuvanveistosalissa. Miekkailutermi ”en garde” suomentuu sanalla “varuillanne”. Tällä tuomarin sanalla miekkailijat asettuvat varoasentoon ja ottelu voi alkaa.

Lars Saari

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.