Maanantai 18.12.2017Aapo, Aappo, Rami

Ars Fennica -ehdokkaat pimeän rajalla

Juha Åman
Pekka ja Teija Isorättyän mekaaninen installaatio Nature Morte käynnistyy liikesensorien avulla. Katsoja pääsee osaksi teosta.
Pekka ja Teija Isorättyän mekaaninen installaatio Nature Morte käynnistyy liikesensorien avulla. Katsoja pääsee osaksi teosta.

NÄYTTELYT

Vuoden 2017 Ars Fennica -palkintoehdokkaiden näyttely

Kiasma 18.2.2018 saakka.

Ars Fennica palkintoehdokkaiden näyttely on katettu Kiasman 4. kerrokseen. Neljän taiteilijan ja yhden taiteilijapariskunnan joukosta yksi palkitaan helmikuun 2018 alussa 40 000 euron palkinnolla. Voittajan valitsee amsterdamilaisen Stedelijk-museon ex-johtaja Beatrix Ruf.

Tämänkertainen ehdokasasettelu on monipuolinen ja kerrassaan upea. Teoksia yhdistää suhde kuolemaan monellakin tasolla. Ihan synkissä vesissä ei silti möyritä.

Jokainen on saanut oman salin. Yksi ehdokkaista on Camilla Vuorenmaa. Hänen Suomen Taideyhdistyksen palkintonäyttelynsä Espoon Emmassa 2016 oli juhlava kavalkadi meriaiheisia puukaiverrusmaalauksia. Samaa työlästä, maalaamista ja veistämistä yhdistävää käsityöläistekniikkaa hän jatkaa Kiasmassa. Salin seinät täyttävän Kammio-maalauskokonaisuuden lukuohjeena on egyptiläinen hautakammio. Monikerroksinen, koristeellinen ja värikäs ihmiskuvaus ja fabulointi eivät tyhjene kerralla. Pikantti lisä ovat takaseinän hohtovärein tehostetut urheilijafiguurit. Ultraviolettivalossa ne hehkuvat kuin toisessa aikaulottuvuudessa.

Taiteilijapari Pekka ja Teija Isorättyä uusintaa oivaltavasti mekaanisten veistosten perintöä. Näyttelyn liikkeeseen reagoiva installaatio Nature Morte on rakennettu kirkkaasta pleksistä ja useammasta kilosta vanhoja sairaalainstrumentteja. Lähtökohtana on Hugo Simbergin hellyttävä Kuoleman puutarha, jonka arkkitehtuurin mukaisesti teos rakentuu. Elämän taimia hellästi käsittelevien luisten sormien sijaan niitä vaalii installaatiossa kliininen kirurginen koneisto. Vieraannuttaminen on lopulta sympaattista.

Perttu Saksa on valokuvissaan tutkinut ihmisyyttä eläinsuhteen kautta jo useammassakin näyttelyssä. Ars Fennicassa ei veri roisku. Saksan valokuvasuurennokset teuraseläinten sisäelimistä muuttuvat vain lievästi kuvottaviksi asetelmiksi, kun veri on siivottu pois kuvien värikanavia digitaalisesti poistamalla. Hidas 1800-luvun märkälevytekniikkakin kieltäytyy toistamasta veren väriä ja tekee Pertun toisista kuvasarjoista katseen haastavia abstraktioita. Lisänä on elegantteja hevosmuotokuvia, jotka erottuvat mustasta taustastaan häilyvinä kuin yhä liikkeessä ollen.

Kuvataiteilija ja dokumentaarisen elokuvan tekijä Maija Blåfieldilta mukana on 33 minuutin elokuvaprojisointi. Kehämäinen elokuva Tuhoutumisesta ja säilyttämisestä lähestyy nimensä mukaisesti murtumisen hetkeä, jossa on mahdollisuus molempiin. Parasta siinä ovat suorat dokumentaariset osuudet, joissa on vahva läsnäolon tunne, olipa kyse turistikierroksesta sysipimeässä Huippuvuorilla kaatosateessa tai maailmanparantajan tapaamisesta. Väliin leikatut kerrotut episodit hieman häiritsevät eriparisuudellaan.

Kari Vehosalo tunnetaan valokuvista ja fotorealistisista maalauksista. Esillä olevat ankaran monokromaattiset maalaukset ovat kolmesta eri sarjasta vuosilta 2015–2017. Vehosalo tutkii kuolemaa filosofisena käsitteenä sekä dokumentaation kautta valokuvaa maalaustensa lähtökohtana hyödyntäen. Triptyykki Baroque of Violence, aikansa seksisymbolin Jayne Mansfieldin kuolonkolarista purkaa tähteyden, seksin ja kuoleman yhteyttä. Triptyykin päätösosan päällä Matti Vainion valkoinen viivamaalaus markkeeraa rikospaikkatutkijan kalkkiviivoja. Vehosalo on virittänyt salinsa dramaturgian äärimmilleen. Keskiössä on valkoinen pienoismalli terroristi Unabomberin talosta. Se hengittää kuuluvasti, kuin valmiina räjähtämään koska tahansa.

Näyttelyssä myös yleisö saa äänestää suosikkinsa. Yksi ääni lähti Vehosalolle.

Seppo Metso

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Semmosia teoksia
On ehkä parempi etten sano näistä mitään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.