Sunnuntai 19.11.2017Elisabet, Liisa, Eliisa, Elisa, Liisi, Elise

Tanjan terapiapuutarhassa

Kirjat

Niina Repo: Kompleksi.

Siltala. 231 s.

oskus sitä tuntee olevansa tässä muuttuvassa maailmassa niin vietävissä ja lapanen, että hävettää. Tästä pahanolontunteesta kertoo turkulaisen kirjailijan, sanataideohjaajan ja Turun yliopiston luovan kirjoittamisen opettajan Niina RevonKompleksi.

Teos on monella tapaa todellisuuden rajoja koetteleva ajankuva, samalla kovin näköinen ja voimakkaasti vääntynyt. Se on taitava tulkinta paradoksaalisesta nykymenosta, jossa yksilöllisyyden korostaminen johtaa inhimilliseen pahoinvointiin, mutta Repo ei olekaan ensimmäistä kertaa asialla. Erityisesti Seita Parkkolan kanssa kirjoitetut nuortenromaanit on katsottu samojen todellisuutta hämärtävien silmälasien läpi. Nyt on aikuisten vuoro kokea samaa kauhua.

Niina Repo on nimennyt teoksensa päähenkilön ja minä-kertojan niin ikään Niinaksi, joka pyristelee jaksamisensa äärirajoilla pettäjämiehen ja työpaikan yt-neuvottelujen ristipaineessa. Itse asiassa jotakin on jo tapahtunut, sillä Niinan työhuoneen ovi pysyy lukossa ja kuuluisa aviomies on kadonnut.

Käytävillä kuiskutellaan, huhut leviävät. Nyt pelätään vain iltapäivälehtien lööppejä, ja Niinaa kuulustellaan, tottakai. Faktaahan on, että suurimmassa osassa henkirikoksista syyllinen löytyy uhrin lähipiiristä.

Aiheesta voisi valitella raskaita, mutta Repo on etsiytynyt toiselle tielle. Kompleksi lähtee sotaan ja luo lapaselle alter egon, joka osaa taistella ja sanoa EI. Kun Niina nielee, Tanja sylkee.

Ja puhutaanko nyt kirjailijasta vai teoksen päähenkilö-Niinasta, joka sinnittelee byrokratiaan hukkuvassa Kompleksissa, kovasti Aalto-yliopistoa muistuttavassa työpaikassaan, ja kilpailee pätkätöistä Harrin, Siskon, Mallan ja Tuikun kanssa?

Kompleksi on hauska kirja, jossa leikitellään kautta linjan toisella mahdollisuudella ja minä-kertojan epäluotettavuudella. Yhtäläisyyksiä todellisuuden kanssa on, mutta missä määrin, jää tarkoituksella arvoitukseksi. Niina Repo käy rohkeasti piiloleikkiä omalla persoonallaan, mikä lisää juoneen mukavasti kerroksisuutta ja vääntöä. Ja sitten on se vakavampi puoli. Kun kotona ja töissä maailma romahtaa alta, on mielenterveys koetuksella. Totta, että muutos on uusi mahdollisuus, mutta pakko luo pelkoa ja paniikkia. Ihmiset kestävät pettymyksiä ja stressaavia tilanteita eri tavoin ja menevät lukkoon. Siksi teoksen sivuja kuvittavat nokkelasti lukemattomat pienet ovet.

Kaikista huumorin, kauhun ja jännityksen sävyttämistä elementeistään huolimatta Kompleksi onkin minusta ennen kaikkea terapiakirjoittamisen kirja: kun löytää itsensä syystä tai toisesta pussin perältä, ei sieltä pääse pois kuin karnevalisoimalla tilanne. Päähenkilö Niina päättää kirjoittaa raivonsa paperille ja kostaa Tanjana maailmalle. Siinä missä Niinan kasvimaasta poimitaan yrttejä koko perheen iloksi, Tanjan puutarhassa kukoistavat häpeilemättömän röyhkeät myrkkykasvit.

No mikä on sitten totta ja mikä ei? Kannattaa ehkä miettiä, onko kaunokirjallisuudessa mikään totta vai pelkkää roolileikkiä. Lukija päättää, ja Niina Repo kirjoittaa asiasta mukavan uudenlaisella tavalla.

Mari Viertola

Niina Repo keskustelee kirjastaan Pienessä kirjapuodissa torstaina 4.2. kello 18.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.