Maanantai 21.8.2017Soini, Veini

Pimeyden trilogian
loistelias avaus

Erik Axl Sund: Varistyttö. Suom. Kari Koski. Otava. 415 s.

Tukholmasta, läheltä metroasemaa, löytyy silvottu lapsen kalmo. Komisario Jeanette Kihlberg saa jutun tutkittavakseen. Pian uhreja löytyy lisää. Näin alkaa komisarion taival pimeyden ytimeen, jonka kiirastulessa palavat lapset: pedofilian uhrit, Sierra Leonen lapsisotilaat, siltojen alla elävät unohdetut ja kadotetut laihajalat. Erik Axl Sundin Varistyttö on rujo ja karu matka lapsuuteen.

Romaanin keskiössä on kolme naista. Komisario Kihlbergin lisäksi tarinaan nivoutuvat psykoterapeutti Sofia Zetterlund ja hänen potilaansa Victoria Bergman, Varistyttö.

Teos on epäsovinnainen sekoitelma trilleriä ja kauhua. Sen eri aikatasoja limittävä rakenne on erittäin taitava. Lukijaa ei kauan piinata kysymyksellä siitä kuka on murhaaja. Silti romaani säilyttää hypnoottisen otteensa loppuun asti. Loppuun, joka sisältää yllätyksen. Liikutaan samoilla vesillä kuin Dennis Lehanen klassikossa Shutter Island.

Jo kirjan kansikuva on paljastava: se perustuu Carl Larssonin vesivärimaalaukseen Varistyttö. Larsson tunnetaan kesäisistä idylleistään. Romaanissa idyllit särkyvät kaikilla tasoilla. Mikään ei ole sitä miltä se näyttää. Romaanihenkilöt ovat tuuliajolla. Irrallisia, itsekeskeisiä, petettyjä tai pettäjiä, kukin syyllisiä oman elämänsä tyhjyyteen. Nöyryytettyjä tavalla tai toisella.

VARISTYTÖN VAHVUUS on sen piinaavassa psykologisessa otteessa, joka saattaa järkyttää herkkää lukijaa. Tapahtumien taso on kuvottava: Sierra Leonen 12-vuotiaat lapsisotilaat murhanhimossaan, kansankodin pedofiilit alistamisessaan ja tapa jolla teoksen lapsiuhrit teurastetaan puistattaa.

Silti pimeyden syvimmässä ytimessä ollaan vasta silloin, kun pedofiili puolustelee tekojaan Jumalalla ja länsimaisella sivistyshistorialla. Ilman katumusta. Ilman ymmärrystä tekojensa seurauksista. Kun hän kysyy: ”Miksi ihminen ei ole täydellinen, jos hän on Jumalan kuva?”

Kysymys siitä voiko tehdä syntiä, jos ei tiedä mikä on väärin kiteyttää romaanin perusteeman. Silti Varistyttö aukeaa monella tasolla: yhteiskunnallisella, moraalisella, psykologisella ja uskonnollisella. Näin siitä kasvaa uskottava kuvaus nykyihmisen pirstoutuneisuudesta. Romaani asettaa haasteensa tavalla, joka ei jätä lukijaa rauhaan, vaikka kirjan kannet ovat taas kiinni. Niin armoton se on.

Eri Axl Sund on taiteilijanimi, jonka takaa löytyvät Jerker Eriksson ja Håkan Axlander Sundquist. Varistyttö aloittaa trilogian, jonka Otava julkaisee kokonaisuudessaan tänä vuonna. Unissakulkija ilmestyy kesäkuussa, Varjojen huone lokakuussa.

ESA SILANDER

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.