Perjantai 30.9.2016Sorja, Sirja, Siru

Maahanmuuttajan elämää
unelmien suurkaupungissa

Irlantilaisdraama nostaa esiin kunnon ihmiset, jollaisista
elokuvat harvemmin
viitsivät kertoa.

Brooklyn kuvaa toiseen maahan muuttamista ja ihmissuhteita ilman Hollywood-tuotannoille tyypillistä paisuttelua. 1950-lukulaisissa maisemissa nähdään muun muassa Emory Cohen (Tony) sekä Saoirse Ronan (Eilis).
Brooklyn kuvaa toiseen maahan muuttamista ja ihmissuhteita ilman Hollywood-tuotannoille tyypillistä paisuttelua. 1950-lukulaisissa maisemissa nähdään muun muassa Emory Cohen (Tony) sekä Saoirse Ronan (Eilis).

Elokuvat

Brooklyn

Ohjaus: Jack Crowley.

Kinopalatsi 9. K12, 1h 52min.

HHHH

Elokuvien kyky tarttua tavallisten ihmisten elämään ei ole kummoinenkaan. Tavallisuudessa ei katsota olevan draamaa. Jos muita kuin erikoisammattilaisia tai välitilojen hahmojen kuvataan, nekin ovat sitten ihmisiä laitimmaisten kokemusten äärellä. Colm Tóibinin romaaniin perustuva Brooklyn on perustavalla tavalla erilainen elokuva. Se melkein hätkähdyttää. Tavallisuus käy erikoistehosteesta. Vau, miten tuo tehtiin?

Tarina kertoo 1950-luvun alussa Irlannista New Yorkin Brooklyniin muuttavasta ujosta tytöstä, josta kokemukset kasvattavat naisen. Kohtaukset tyttöjen asuntolan päivällispöytäkeskusteluista ovat uuden ja vanhan maailman ristiriidoista kumpuavaa hillittyä komiikkaa. Asiakaspalvelutyö suuressa tavaratalossa ja suhde italialaiset sukujuuret omaavaan mukavaan putkimieheen kasvattavat nuorta ihmistä ja tyynnyttävät vihreälle saarelle suuntautuvan kaipauksen aallot.

Voi melkein kuvitella tuotantopalavereja, joissa sovittiin että mitään ei sitten viedä yli, korosteta tarpeettomasti, ohjata tai näytellä asenteella. kuin ympäristönsä, 1950-luvun maltillisen ja laadukkaan esinemaailman toisinto elokuvallisen kerronnan muodossa.

Voi melkein kuvitella tuotantopalavereja, joissa sovittiin että mitään ei sitten viedä yli, korosteta tarpeettomasti, ohjata tai näytellä asenteella. kuin ympäristönsä, 1950-luvun maltillisen ja laadukkaan esinemaailman toisinto elokuvallisen kerronnan muodossa.

Vuoden 1952 menestyselokuvat ja tuovat Hollywoodin glamourin taustakajoa kohtauksiin, joissa ihmiset kertovat haaveistaan ja elävät arkeaan. Irlantilaissiirtolaisilla on jalat maassa. Heillä on katolinen usko moraalin perustana, kova työetiikka ja hötkyilemätön luonteenlaatu.

Vuoden 1952 menestyselokuvat ja tuovat Hollywoodin glamourin taustakajoa kohtauksiin, joissa ihmiset kertovat haaveistaan ja elävät arkeaan. Irlantilaissiirtolaisilla on jalat maassa. Heillä on katolinen usko moraalin perustana, kova työetiikka ja hötkyilemätön luonteenlaatu.

Se menee pikkuasioihin kuin toiset paisuttavat. Se katsoo ihmisiä eikä näe karikatyyreja. Se kuvaa rakkautta, mutta ei todellisuudesta ulos kohottavan ihmemaana, vaan työnteon rytmittämään elämään kuuluvina onnen ja ujouden hetkinä.

Tyynnyttävän tavallisuuden illuusion taustalla on tarkka suunnitelma siitä, miten kunnon ihmisten normaalin elämän kuvaus, tuo elokuvallisesti hyvin epätavallinen asia, voidaan toteuttaa klassisella tyylillä, mutta niin ettei vaivuta yhdentekevyyteen. Lopputulosta voi pitää pienenä ihmeenä, etenkin kun sitä katselee tunneimpulsseissa sätkivää elokuvallista valtavirtaa vasten.

Kari Salminen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.