Perjantai 15.12.2017Heimo

Elokuva-arvio: Lady Macbeth – Kartanon kauhea rouva vapautuu

Lady Macbethin tragediasta on turha etsiä hyviä ihmisiä.

Kartanon rouva Katherine (Florence Pugh) on julma Macbeth-ilmestys, patriarkaalisen luokkayhteiskunnan tuotteena hirviö kuten alistajansakin.
Kartanon rouva Katherine (Florence Pugh) on julma Macbeth-ilmestys, patriarkaalisen luokkayhteiskunnan tuotteena hirviö kuten alistajansakin.

ELOKUVA

Lady Macbeth

Ohjaaja William Oldroy. Kinopalatsi. K16, 1 h 29 min.

****

”Where's your husband?”

”Wherever you put him.”

Kartanon rouvan ja hänen appiukkonsa dialogi on suomennettu, mutta ei sitä voi kääntää, ei oikeasti.

Lady Macbeth on synkkä ja lihallinen tragedia naisesta, joka ottaa 1800-luvun englantilaisella maaseudulla ja yläluokan huushollissa oman seksuaalisuutensa haltuun niin, että muut saavat vaikka kuolla.

Onko tämä feministinen tulkinta? Oliko viimeisin Humiseva harju (2011) sellainen. Jokseenkin yhdentekevää. Sukupuolipoliittinen viitekehys ei muuta huonojen ihmisten tragediaa miksikään.

Suomen vanhoista kansanrunoista melkoinen osa kertoi naisten kovasta osasta miehelään mennessä ja sen jälkeen. Ei ole helppoa edes rouva Macbethillä, kirjallisuushistorian pahamaineisempiin kuuluvalla naisella, joka Shakespearen kirotussa draamassa ja sen elokuvaversioissa on miehet hulluuteen ajava piru.

Ankara ja askeettinen, musiikkia ja melodraamaa välttelevä brittielokuva siirtää tarinan viktoriaaniseen aikaan. Korsettinauhojen kristäminen on symboli vankeudelle. Elokuva ei pehmennä hahmoa yhtään, mutta patriarkaalisen luokkayhteiskunnan voimat ovat hänet tehneet. Tarina on melkein goottilainen. Brittiläisiä goottilaisia romaaneja kuluttivat enimmäkseen naiset. Niissä naispäähenkilö ajautui kurimukseen linnan tai kartanon herran vallan alla. Haamut ja hirviöt nousivat maskuliinisuuden kääntöpuolelta.

Nuori ja kaunis Katherine (Florence Pugh) ei ole vain hirviömiehen uhri vaan itsekin kammotus. Hän on herransa Alexanderin (Paul Hilton) omaisuutta, mutta mies ei ole naisesta kiinnostunut seksuaalisesti, ei ainakaan intiimiin yhteyteen saakka. Katherine ottaa renki Sebastianista (Cosmo Jarvis) rakastajan. Paljastumisen jälkeisessä yhteenotossa nainen tappaa miehensä. Loppu ei ole murhamysteeriä vaan vajoamisen tragedia vailla odotettua sulkeumaa.

Jyrisevää patriarkaattia edustaa Alexanderin isä Boris (Christopher Fairbank), mutta hänetkin raivataan tieltä. Oman elämänsä valtiattareksi kasvava nainen ei kavahda edes lapsen tappamista.

Lady Macbeth on karmea selviytymistarina, moraliteetti vailla pelastusta. Hirviöt ja hyväksikäyttäjät syntyvät maailmassa eivätkä metafysiikasta.

Länsimaisen kertomataiteen myyttisimpiin kuuluva tarina on otettu haltuun riisutun tyylitellyllä realismilla. Vaikutus on voimakas. Näitä hahmoja jää väkisinkin pohtimaan.

Kari Salminen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.