Keskiviikko 27.9.2017Vesa

Elokuva-arvio: Kulttuuriteollisuus nousee idästä

Universal Pictures/Jasin Boland
The Great Wall on massiivinen amerikkalais-kiinainen fantasiavyörytys, jossa Hollywoodin suomalaisin supertähti Matt Damon ajautuu melkein statistiksi kulisseihin.
The Great Wall on massiivinen amerikkalais-kiinainen fantasiavyörytys, jossa Hollywoodin suomalaisin supertähti Matt Damon ajautuu melkein statistiksi kulisseihin.

The Great Wall.

Ohjaus: Zhang Yimou.

Kinopalatsi: K12, 1h 44min.

***

Amerikkalais-kiinalainen historiallinen fantasiaelokuva on visualistina tunnetun ohjaajansa näyte kahdesta asiasta: kiinalaisten kyvystä tehdä sormusherraa ja maan kulttuuriteollisuuden nationalistisesta tehtävästä.

Peräti 1700 vuotta tekeillä ollut maailman ihme eli Kiinan muuri on elokuvan keskeinen metafora ja melkein henkilö. Se ei ole pelkkä lavastettu kolossi. Mongoleja ja muita maallisempia tunkeutujia vastaan pystytetty Kiinan ylpeys on elokuvassa linnoitus, jonka toiselta puolelta hyökkäävät kimppuun valtavat laumat mielikuvituksellisia, välillä Turok-pelien saurusten, toisinaan sormusherrafantasian liskojen, joskus myös zombielokuvien mörköjen oloisia hirviöitä, joiden vihreä veri värjää tantereen.

World War Z:n käsikirjoittajan rooli hankkeessa takaa tietyt modernit arvot. ILM:n erikoistehosteet tuntuvat jopa tutuilta.

Hienointa antia ovat uusiseelantilaisen Weta-yhtiön tuottamat haarniskat, aseet ja hirviödesignit. Niin ihmisissä kuin olennoissakin on surrealisti-Gigerin luonnospöydältä napattua elävän ja mekaanisen pelottavaa fuusiota.

Kiinalainen estetiikka pitää sitten huolen siitä, että lyhdyt nousevat palavina yötaivaalle, siniasuiset rumpalit takovat sotaloitsujaan, kirkuvanväriset nuolet ja keihäät lentävät ja keltaiset sekä punaiset soturit hyppivä muurilta hirviöiden täyttämään maisemaan. Peking-ooppera tuli fantasiakylään.

Maaginen myytinkerronnan tuntuma luonnehtii eeppistä kokonaisuutta. Aina tehosteet eivät edes pyri fantasioiden täyteyteen. Kiinalaisessa estetiikassa erilaisten muodollisten elementtien harmonia kohtaa yliviritetyn kuvitteellisuuden, jossa eivät Hollywoodin ihmespektaakkeleissakin havaittavan todenvastaavuuden vaatimukset yksinkertaisesti päde.

Sama koskee tarinaakin, jota ei pahemmin ole. On vain joukko sotureita, jotka tulevat kiinalaisten apuun hirviöiden vastaisessa sodassa.

Suomalaisiakin sukujuuria omaava Matt Damon on järjetön supertähti, mutta hänkin hukkuu taistelujen ja lavasteiden sekä digitaalisen toiminnan myrskyihin. Kulttuurisesta omimisesta ja valkopesusta ei ole tietoakaan. Vakava Damon on marionetti kiinalaisen soturi-, ihmis- ja viihdekäsityksen palveluksessa.

Kolmiulotteiseksi elokuvaksi liikutaan ihmeen paljon pystysuoralla akselilla, kun ottaa huomioon, että elokuvan kerronnallinen monumentti on Kiinan muuri ja sen tehtävä kansallisen imperiumin suojelijana ja symbolina.

The Great Wall on täynnä muotojen ja värien aistillisuutta ja mahtailevaa arkkitehtuurista hahmotusta. Uusi fantasiabarokki ei varmastikaan ole jokaisen makuun, ei etenkään psykologiseen realismiin tottuneille. Nyt pelataan suurin kansallisen ylpeyden, vilkkaan fantasialegendan ja globaalin kapitalismin isoilla merkeillä.

Kari Salminen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.