Lauantai 21.1.2017Aune, Oona, Auni, Netta

Elokuva-arvio: Ikoni tekee itsensä

Jackie on onnistuneen ristiriitainen kuvaus Yhdysvaltain kuuluisimmasta ensimmäisestä naisesta.

Jackie Productions
Jackie kertoo tositarinan presidentin puolisosta (Natalie Portman), joka teki elämästään kuninkaallisen spektaakkelin.
Jackie kertoo tositarinan presidentin puolisosta (Natalie Portman), joka teki elämästään kuninkaallisen spektaakkelin.

Jackie

Ohjaus: Pablo Larrain.

Kinopalatsi: K12, 1h 40min.

*****

Harva odotti Jacqueline Kennedyn tarinaa kertovalta elokuvalta muuta kuin puolikuninkaallisen Camelotin, Kennedyn aikaisen Valkoisen talon kuningatartarinaa Hollywoodin tähtikuvilla ja uhrimelodraamana.

Jackie todella on amerikkalaisille kuninkaallisia vastanneen Kennedy-klaanin Camelot-myytin tulkinta, mutta se on kaukana odotetusta.

Kovia poliittisia elokuvia ohjannut chileläinen ohjaaja on yhteiskunnallinen ja poliittinen ikonoklastisella tavalla samalla, kun elokuva sukeltaa pelottavalla intensiteetillä Natalie Portmanin esittämän päähenkilön psykologiaan.

Tarina avautuu takaumina haastattelusta, jossa Jacqueline luo ja vaalii omaa legendaansa. Hän on vaimona esittävä taiteilija televisio-ohjelmassa, äitinä naarassusi ja ihmisenäkin ikoni. Nainen kertoo ajastaan kuningattarena ja kohtalostaan, joka teki hänestä maailman kuuluisimman lesken.

Tarina hyppii Dallasiin kohtalokkaaseen salamurhaan, jonka jälkeen leski piti veren tahrimaa punaista asua pitkään korostaen tragediaansa.

Muissakin muutaman vuoden sisään rajoittuvan periodin hetkissä käydään, myös haastattelun jälkeisellä audienssilla papin kanssa, joka hyvin ymmärtää Jackien ongelman: todellisia vastauksia ei ole. Elämä tai pikemminkin sen esitys on tehtävä.

Jackie esittää kaiken aikaa. Hän oli Camelotin nuori kuningatar Amerikalle, medialuomus, joka loi itsensä. Hän esitti varsinkin hautajaisten aikana tehden valtiollisesta menoista suuren kuninkaallisen spektaakkelin, jonka keskushenkilö ja ohjaaja hän itse oli.

Jackie kertoo, että on kahdenlaisia vallan naisia, niitä, jotka hakevat sitä maailmasta ja niitä, jotka hakevat sitä sängystä. Hän paljastaa olevansa viimemainittu, joka sai myös oikean maailman valtaa miehensä ja median kautta.

Camelot, kuningas Arthurin ja hänen ritariensa linna, ei ole pelkkä metafora. Tarupiiriin perustuva musikaali Camelot oli JFK:n suosikki – nolo intohimo kun ottaa huomioon, että Jackie toi Camelotiin sivistystä ja korkeakulttuuria. Klassinen selloteos Pablo Casalsin soittamana asettaa Broadway-hömpän toiseen valoon. Mutta Kennedyjen tarina onkin yhdistelmä kitsiä ja Shakespearea, antiikin tragediaa ja seksploitaatiota.

Elokuvassa ensin on tuho, ja sitten alkaa uusi nousu lavastetun spektaakkelin keinoin, jossa todellisuus ei kätkeydy pintojen taakse vaan elää juuri niillä. Jacqueline Kennedystä tehdään television aikakauden uuskuningatar, joka lavastaa kuolemattomuutensa. Hänen on postmodernin aikakauden aamunkoitto 1960-luvun alusta. Elämä jatkui, mutta Camelot-ikoni on ikuinen.

Vainajan veli Robert Kennedy tuskailee, etteivät he ole saaneet aikaan mitään sellaista kuin Lincoln, joka sentään voitti sisällissodan ja lopetti orjuuden. Hän tietää, että Camelotin väki on vain niitä nuoria ja kauniita.

Jackie ei piittaa vaan rakentaa uudet kulissit kuoleman rituaalista. Naiskuva on melkein häkellyttävä, koska se on niin perinteisesti miehisellä tavalla ristiriitainen. Jackie ei ole hyvä tai paha, uhri tai juonittelija. Hän on sellaisten ulkopuolella. Hän on ikoni ja oma ikonimaalarinsa.

Kari Salminen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.