Tiistai 21.2.2017Keijo

Elokuva-arvio: Pyhittääkö tarkoitus keinot?

Vahvan perhedraaman ja sukupolvikuvauksen keskiössä on isän ja aikuistuvan tyttären suhde, ja samalla elokuva laajenee kuvaukseksi yhteisön, kulttuurin ja maan tavasta, jota ohjaaja Mungiu ominaiseen tyyliinsä kritisoi painavasti.

Cinema Mondo
Perhedraaman pääosassa on isä (Adrian Titieni), joka sortuu vilpillisiin keinoihin paitsi auttaakseen lastaan myös pitääkseen kiinni omasta päähänpinttymästään.
Perhedraaman pääosassa on isä (Adrian Titieni), joka sortuu vilpillisiin keinoihin paitsi auttaakseen lastaan myös pitääkseen kiinni omasta päähänpinttymästään.

Valmistujaiset.

Ohjaaja Cristian Mungiu. Kinopalatsi. K12, 2 h 08 min.

****

Mitäpä ei rakastava äiti tai isä tekisi lapsensa puolesta? Voiko hyvää tarkoittavaa ihmistä leimata pelkästään pahaksi, jos hän toimii väärin? Näistä kysymyksistä ammentaa asetelmansa ohjaaja-käsikirjoittaja Cristian Mungiun uusin elokuva Valmistujaiset. Ollaan vaikeiden asioiden äärellä. Tuomiovalta jää loppukädessä katsojalle.

Romanialainen Mungiu on yksi arvostetuimpia nykyeurooppalaisia elokuvantekijöitä ja kotimaansa tunnetuin ohjaaja maailmalla. Mungiun aiemmatkin pitkät elokuvat – lajityypistä riippumatta, komediasta vakavaan draamaan – ovat käyneet käsiksi Romanian lähihistorian tai nykyhetken kipukohtiin ja ongelmiin.

Ohjaajan maailmanmaineeseen nostanut hieno ja järkyttävä 4 kuukautta, 3 viikkoa ja 2 päivää kertoi karun tarinan Nicolae Ceausesçun hallituskauden aborttipolitiikasta. Valmistujaiset sijoittuu tämän päivän Romaniaan, joka kuuluu kyllä Euroopan unioniin ja Natoon, mutta jonka yhteiskunnallisissa rakenteissa kaikuvat edelleen Ceausesçun aikaiset käytänteet ja toimintatavat. Suhteilla pääsee ja lahjomalla saa. Korruptiota on ja hyvä veli -kerhot hoitelevat asiansa omin päin.

Valmistujaisten päähenkilö on keski-ikäinen perheenisä ja ilmeisen hyvin menestynyt lääkärismies Romeo Aldean (Adrian Titieni), joka vaikuttaa aluksi oikein kunnon kaverilta. Ei tosin mene pitkään, kun miehestä paljastuu epäilyttävämpiä, vähemmän jaloja piirteitä. Romeon suhde aviovaimoonsa on lähinnä kulissia, mutta rakastava ja huolehtiva isä hän joka tapauksessa on.

Tarinan näkijä ja kokija on ensisijassa Romeo, tapahtumat liikkeelle paneva voima hänen suloinen ja lahjakas tyttärensä Eliza (Maria-Victoria Dragus). Aikuisuuden kynnyksellä oleva tyttö on isänsä silmäterä, jonka valmistuminen suomalaista lukiota vastaavasta opinahjosta on käsillä. Tähän viittaa elokuvan nimikin.

Isä on pettynyt maansa kangertelevaan kehitykseen moderniksi eurooppalaiseksi demokratiaksi, jota hänen sukupolvensa ei ole saanut kunnolla aikaan sitten vuoden 1989 vallankumouksen. 48-vuotias ohjaaja Mungiu lienee kirjoittanut Romeon hahmoon sekä omia että koko ikäluokkansa tuntoja.

Tytär on saanut opetusta englannin kielessä pienestä pitäen. Perheenpää on suunnitellut jo vuosikaudet rakkaan lapsensa lähtevän opiskelemaan Britanniaan. Idealistista kyynikoksi muuttuneen Romeon mielestä Romanialla ei ole tarjota tulevaisuutta nuorelleen, ja Eliza itsekin näyttää hyväksyneen ajatuksen ulkomaille muutosta.

Arkipäivän tragedia, johon on helppo uskoa katsomostakin käsin, käynnistyy, kun Elizan kimppuun käydään koulumatkalla. Päällekarkaus sattuu juuri ennen paljoa merkitseviä loppukokeita, joissa tytön täytyisi varmistaa itselleen stipendi yliopisto-opintoihin Englannissa.

Tyttöäkin enemmän hyökkäyksestä sekoaa isä. Romeo ryhtyy selvittämään syyllistä ja ennen muuta varmistelemaan lapsensa läpäisevän pääsykokeet huippuarvosanoin. Keinoja kaihtamattoman miehen moraali venyy. Vilpitön huoli tyttären tulevaisuudesta ja Romeon oma pakkomielteisyys limittyvät yhteen niin, että hyvistä aikomuksista alkaa kiveytyä tie helvettiin.

Valmistujaiset kuvaa ihmiselämään kuuluvia hankalia valintoja tarkkanäköisesti ja arkisen uskottavasti. Käsivarakamera seuraa tarinan henkilöitä lähes dokumentaariseen tyyliin. Hahmot ovat moniulotteisia ja samastuttavia.

Moraaliltaan arveluttavaa päähenkilöänsäkään ohjaaja ei täysin tuomitse vaan pyrkii ymmärtämään häntä. Elokuvan kritiikki suuntautuu nimenomaan ympäröivään kulttuuriin ja käytäntöihin, joiden puitteissa yksilö on valmis myymään periaatteensa ja toimii niin kuin toimii. Hieno loppukohtaus jättää mieleen kysymyksen, pystyykö nuori polvi irtaantumaan isiensä syntien pitkistä varjoista. Toivoa ehkä on, vai onko?

Päivi Valotie

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Syvällinen ihmiskertomus oikea tapa
Toivon, että Euroopan elokuva-ala jatkaisi tarinoita ihmisten
välisistä asioista. Elokuvien sisältö pitäisi olla ihmisten välisiä tapahtumia, joissa luodaan jännitykset, ihmettelyt, naurut, kiinnostukset ym. Amerikkalainen työtapa ei ole soveliasta Eurooppaan: Miljoonia käytetään näyttäviin mielikuvituksellisiin näytöksiin: väkivaltaa, aseitten käyttöä, kuvien kaunistelua. Väärät elämänarvot työssä eivät lisää ihmisten ammattitaitoa. Ammattitaidosta saamme aina leipämme.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.