Perjantai 24.2.2017Matti, Matias

Elokuva-arvio: Assassiineista parhain

Twentieth Century Fox and Ubisoft Motion Pictures
Michael Fassbender on salamurhaajien eli assassiinien toivo taistelussa temppeliritareita vastaan videopelikalkkunassa Assassin's Creed.
Michael Fassbender on salamurhaajien eli assassiinien toivo taistelussa temppeliritareita vastaan videopelikalkkunassa Assassin's Creed.

Assassin's Creed

Ohjaaja Justin Kurzel. Kinopalatsi. 1 h 55 min, K12.

*

Jos elokuvasta pitäisi kirjoittaa monen median tuotteena ja pysytellä sen mytologian sisällä, kai Assassin's Creed -elokuvassa jotain järkeä on. Se on ranskalaisen Ubisoftin menestyneen pelisarjan legendankuljetuksissa niin sisällä, että henkiset ohjaimet käsissään leffaan menevät katsojat varmasti löytävät paljonkin poimittavaa ja myös vinkkejä siitä, mihin pelisarja jatkossa menee.

Samalla on sanottava, että elokuvana Michael Fassbenderin sekä tähtenä että tuottajana johtama, tiukasti peliyhtiön otteessa tehty elokuva on kunnon kalkkuna, jossa ihmisen kaltaiset digitaalihahmot heiluvat luonnottomissa tietokonegraafisen eepoksen maisemissa ja puhuvat kuin kolmannen luokan sarjakuvahahmot – koko ajan toistensa ohi ja kryptisen mystisiä lastenrunoja hokien. Tämä ei ole elokuvaa, tämä on pop-kabbalaa.

Fassbenderin huppuhahmo on taparikollinen, joka sai lapsena todistaa äitinsä murhan. Aikuisena hän ajautuu Marion Cotillardin ja Jeremy Ironsin kovalla camp-intensiteetillä esittämän dynaamisen tytär-isä-duon vetämän tutkimusorganisaation vangiksi. Mies istutetaan melkein elävältä vaikuttavaan tekniseen härveliin eläytymään keskiaikaisen geenisukulaisensa taisteluihin. Tavoitteena on nykyajan temppelinherrojen eli maailman todellisten valtiaiden hamuama hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä, luomiskertomuksen omena, joka pitää sisällään ihmisen vapaan tahdon koodin. Kapinoiva ihminen on hyvä ja vapaa ihminen. Temppeliherrat taas haluavat kitkeä maailmasta väkivallan, joka tosiasiassa tarkoittaa ihmiskunnan orjuuttamista.

Elokuva liikkuu nykyajan kehyskertomuksen ja historian simulaatioiden välillä tavalla, josta on vaikea enää erottaa filmattuja osuuksia. Ristikuvissa aikakaudet yhdistetään pelilliseksi varjonäytelmäksi. Historian taistelut ovat digiukkeleiden akrobaattista pomputtelua yhtä digitaalisissa maisemissa. Assassiinien eli historiallisten salamurhaajien klaanin karskein jälkeläinen pelastaa maailmaa kahdessa aikatasossa ja kovin eksyneen näköisen Michael Fassbenderin hahmossa.

Vuorosanoista se riemu sitten repeääkin. Assassin's Creed on kirjan uskontojen esoteriasta sisältönsä ammentavaa scifi-toimintaa, jossa huppu- ja viittahahmot jakavat kristillis-juutalaisen mystiikan, gnostilaisuuden ja islamilaisen perinnön korulauseita, jotka eivät ikinä muutu todelliseksi vuoropuheluksi. Tarkoitus on tietoisesti hämärtää sanomaa, jota ei sitten olekaan.

Tosiasiassa elokuva jatkaa Assassin's Creed -tuoteperhettä ja -legendaa toisessa välineessä. Elokuvallisia vaatimuksia ole otettu huomioon ensinkään, sillä Ubisoftin tuottajat ovat vaatineet käyttöönsä tuotteen, joka laventaa lore-pohjaa. Minimytologian aivan uudelle eeppiselle tasolle nostanut oikea seikkailuelokuva olisi ollut hirveän kiva, mutta se ei ole tiimille käynyt.

Kari Salminen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.