Hollywood hulluttelee tuholla, johon miljoonat ympäri maailmaa uskovat – ihan oikeasti

21-12-12 on uusi
maailmanlopun tunnus

Kuvat elokuvista The Day After Tomorrow, Independence Day ja 2012.
Kuvat elokuvista The Day After Tomorrow, Independence Day ja 2012.

Turun Sanomat

KARI SALMINEN

”Maailmanloppuun kannattaa alkaa valmistautua nyt”, ilmoitti tv-kanava verkkosivuillaan jo vuosi sitten. Silloin nähty amerikkalainen dokumentti Maailmanloppu 2012 kertoi, että muinaisen maya-kalenterin, kiinalaisen I Chingin, Merlin-velhon, Nostradamuksen ja antiikin oraakkelien mukaan maailma tuhoutuu vuoden 2012 lopussa. Nyt ohjelmistoon tuleva Roland Emmerichin Hollywood-spektaakkeli 2012 vahvistaa asian, joten kai se sitten on totta.

Saksalaissyntyinen Emmerich on ollut maailmanloppujen ja kulttuurien syntymän asiamies. Hän on tehnyt elokuvia avaruuden muukalaisten hyökkäyksestä (Independence Day), ilmastonmuutoskatastrofista (The Day After Tomorrow) ja kulttuurien taivaallisista tai myyttisistä syntyteorioista (Stargate, 10 000 BC).

Elokuva 2012 on vallan naurettava viihdetulkinta merkillisestä maailmanlopun kultista, joka on tunnettu jo vuosia. Elokuvassa Los Angeles vaipuu mereen ja sitten tuhoutuvat Las Vegas, Washington, Vatikaani ja Intia.

K

äsillä on oikea kosmisen mittakaavan salaliittoteoria, jonka mukaan monet entisaikojen kalenterit ja ennustukset ovat määritelleet maailmanlopun hetken tarkasti. Kultti tämä on siksi, ettei virallinen tiede tai edes uskontokunta vahvista sitä, ja salaliittoteoria se on siksi, että monien mielestä meiltä on pimitetty asioiden oikea laita. Tosin aika paljon tästä salaisuudesta riittää pulinaa.

– Ihmisen evoluutiossa on ollut tärkeä sija erilaisten ennusmerkkien tulkinnalla. Shamaanit, tietäjät, oraakkelit ja muut spesialistit ovat kertoneet heimolleen, miten ennustetaan ja parannetaan saalisonnea, viljelyn satoa ja ihmisten hedelmällisyyttä, toteaa Turun yliopiston dosentti ja uskontotieteen lehtori Matti Kamppinen.

Salaliitot kuuluvat pakettiin.

– Ajatus salaliittojen olemassaolosta juontuu tästä samaisesta menneisyydestä: ei koskaan voinut tietää, onko jollain toisella heimolla tai pienellä valittujen joukolla Se Teorioiden Teoria, jolla voi löytää havaintojen sekamelskasta tiedon, vallan ja autuuden avaimet. Tieto on aina ollut valtaa, ja kilpailu oikeasta teoriasta oli kiivasta jo ennen kuin tieteelliset teoriat tulivat kuvaan mukaan. Temppeliherrat, mayat, juutalaiset, muinaiset egyptiläiset, kiinalaiset geomantikot ja Tiibetin buddhalaiset ovat olleet ehdolla salaisen tiedon vartijoiksi, sanoo Kamppinen.

2012-kultti tarkkailee vanhoja ennustuksia, mutta se on silti perin nykyaikainen, internetissä kypsyvä ja viihdeteollisuuden kanssa limittyvä ilmiö. Siinä on paljon uskonnollisia piirteitä. Pelkästään Yhdysvalloissa on aiheen tiimoilta julkaistu useita kymmeniä kirjoja ja dokumenttielokuvia. Internet suorastaan tulvii 2012-aiheisia tietoiskuja, profetioita ja keskusteluja.

E

lokuva tulee jälkijunassa, koska iso raha liikkuu hitaammin. Mutta nyt kun elokuva on täällä, kalenterien sekä ennustusten tutkiminen voi tosissaan alkaa.

Keskusteluissa toistuvat käsitteet kuten ”tuomion päivä”, ”suuren puhdistautumisen aika”, ”tuntemamme maailman loppu”, ”aikakausien välinen siirtymä” ja ”koettelemusten aika”. Mayojen ohella vahvistusta on haettu myös apassi-, cherokee-, navajo- ja irokeesi-intiaanien perimätiedosta sekä egyptiläisistä, essealaisista ja kabbalistisista kirjoituksista.

Kaiken pohjana on muinaisten mayojen tähtikartat, joiden mukaan maailma loppuu tai ainakin kokee jonkin peruuttamattoman katastrofin. Tarkka päiväkin on annettu: 21.12.2012. Tai kuten se on amerikkalaisittain brändätty: 12-21-12.

Matti Kamppisen mukaan maya-kalenterissa on kyse monimutkaisesta numeromystiikasta:

– Pitkien ajanjaksojen käsittely mayojen kalentereissa on kristinuskon ajanlaskuun tottuneelle äkkiseltään varma merkki salaliitosta. Mayat laskivat 20-pohjaista järjestelmäänsä käyttäen erilaisia ajanjaksoja, joihin sidottiin myyttejä ja rituaaleja. Ei sen enempää. Maailman loppumisesta maya-kalenteri ei anna tietoa. Parempi olisi tutustua ilmastonmuutosta tai juomaveden riittävyyttä koskeviin teorioihin.

– Ohjaaja Roland Emmerich saikin ilmastonmuutoksesta melkoisen ryminän aikaan
(The Day After Tomorrow). Maailma näyttäisi loppuvan, ei paukahtaen, vaan kitisten, mutta elokuvan kerronnassa täytyy paukkuja olla, tiivistää Kamppinen.

K

irkkohistorian dosentti Mikko Ketola Helsingin yliopistosta uskoo, että viihde on omalla tavallaan osallinen tapahtumissa.

– Kai näille jutuille on tilausta ja kuluttajia olemassa. Olisiko niin, että tämä merkitsee jonkinlaista vahvistuvaa yhteisöllistä vakuuttuneisuutta siitä, että ennen pitkää jotakin normaalia elämää järkyttävää tulee tapahtumaan? Se olisi eräänlaista viihteentekijöiden avittamaa valmistautumista väistämättömään. Mutta nousee myös epäilys, voivatko nämä jutut myös osaltaan vauhdittaa kehitystä luomalla esimerkiksi tappiomielialaa ja tunnetta, että mitään ei kannata yrittää, koska kehitys on vääjäämätön.

Mutta loppu on apokalyptisissa kuvitelmissa myös uuden alku, vahvistaa uskontotieteilijä Jaakko Närvä, joka näkee lopun ennustukset osana new age -kulttuuria.

– New age -piireissä maya-kalenterin ennustaman lopun on katsottu viittaavan siihen, että uusi henkinen aikakausi alkaa. New age on hyvin merkittävä ja laaja osa länsimaista esoteerista ajattelua. Se on uskonnollinen liike, jonka opin keskiössä on kaksi tekijää: yksilöllinen muutos ja sen kautta tapahtuva sosiaalinen ja globaali muutos. Painotetaan, että ihmiskunta on tietyn hyppäyksen kynnyksellä. Alkamassa on uudenlainen, henkisesti ja eettisesti korkeatasoisempi aikakausi, jossa ihmiset ovat yhteydessä todelliseen itseensä eli jumaluuteen.

Kuvitelmat lopullisesta katastrofista ja uudesta aikakaudesta eivät kuulu aivan kaikkien ihmisten arkiseen elämään ja maailmankuvaan, mutta miljoonat ihmiset uskovat niihin. Viihdeteollisuuden tehtävänä näyttää olevan levittää vanhojen uskonnollisten käsitysten maallisempia versioita. Ja nehän uppoavat kansaan paremmin kuin tieteellisen maailmankatsomuksen kannattajat haluavat ikinä edes kuvitella.

Roland Emmerichin elokuva 2012 saa ensi-iltansa perjantaina.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.