Sunnuntai 31.7.2016Helena, Elena

Roots bloody roots

Ala-asteen pihamaalla askel on yhtenäinen, kunhan kengät on hankittu Kesportista hintaan kaksysiysi. Rooleissa Johannes Holopainen (vas.), Robert Enckell, Juho Milonoff ja Vilma Melasniemi. Kuva: Tanja Ahola
Ala-asteen pihamaalla askel on yhtenäinen, kunhan kengät on hankittu Kesportista hintaan kaksysiysi. Rooleissa Johannes Holopainen (vas.), Robert Enckell, Juho Milonoff ja Vilma Melasniemi. Kuva: Tanja Ahola

Teatteri

Kom-teatteri: Pasi Was Here

Teksti Veikko Nuutinen, ohjaus Lauri Maijala, lavastus Janne Vasama, maskeeraus Leila Mäkynen, puvut Niina Pasanen, valot Anniina Veijalainen, ääni Jani Rapo, ohjaajan assistentti Jussi Sorjanen. Kantaesitys Kom-teatterissa 24.2.

En pidä kohderyhmä-termistä.

Mutta olen eteläpohjalainen, maaseudulla kasvanut, MacGyverini ja Schwarzenegger-äksönini katsonut, Sepulturani kuunnellut, vuosimallia -82. Pasi Was Here tulee kohti.

Kuplat ja poterot ovat nykykeskustelussa kapeanäköisiä turvapaikkoja, joissa piilottelevilla ei ole käsitystä ulkopuolella tapahtuvasta. Kom-teatterin ne ovat suojakilpiä, joilla katkomme juuriamme. Veikko Nuutisen kirkkaita havaintoja pursuava näytelmä tuo lavalle Suomen, jossa 1980-luvun yhtenäiskulttuurissa – tai kokemuksessa siitä – kasvaneet etääntyvät toisistaan aikuisuuden pommisuojiin.

Kuplat ja poterot ovat nykykeskustelussa kapeanäköisiä turvapaikkoja, joissa piilottelevilla ei ole käsitystä ulkopuolella tapahtuvasta. Kom-teatterin ne ovat suojakilpiä, joilla katkomme juuriamme. Veikko Nuutisen kirkkaita havaintoja pursuava näytelmä tuo lavalle Suomen, jossa 1980-luvun yhtenäiskulttuurissa – tai kokemuksessa siitä – kasvaneet etääntyvät toisistaan aikuisuuden pommisuojiin.

Punavuoren punavihreä, lapsuutensa Savonlinnassa ulkopuolisuutta kokenut Hemmo kuulee lapsuudenystävänsä Pasin itsemurhasta. Hemmolle Pasi oli kasvuvuosien normi, jota kukaan ei kyseenalaistanut saati kiusannut.

Yhtenäiskulttuurin ajatuksen kauneus on lapsissa, siinä miten he pohjimmiltaan hyväksyvät toisensa, vaikka ovat jo omaksuneet isommilta ajatuksia siitä, miten saa olla, miten ei. Kasvavan sukupolven normi onkin kasvattajien silmätikku. Pasin tie ulkopuoliseksi on vääjäämätön.

Pasi Was Here on myös näytelmä tietyn maskuliinisen yhtenäiskulttuurin vähittäisestä katoamisesta. Oikean suomalaisuuden ja kapeiden sukupuoliroolien helppoja kiteytyksiä huutavana aikana tämä näytelmä on tärkeä.

Kasarilla ja ysärillä kuorrutettu esitys on seesteisin, lempein näkemäni Lauri Maijalan ohjaustyö. Toki Maijalan karnevalismikin pilkahtaa esiin tuoden näyttämölle lapsen ja nuoren kokemisen riemun.

Sepulturan Roots Bloody Rootsin tahtiin viuhuvat joystickit, Pet Shop Boysin Go West säestää henkilökohtaisempaa kokemista. Hemmon ja pornotähden keskustelu on riemukas huomio siitä, miten lapsi oppii aikuisviihteestä asioita, joita vanhemmat eivät ääneen sano.

Räikeät hahmot, kuten tarhatäti Sinikka Pillukka Pallukka Pollukka ja karatekingi Laktoosilerssi, ovat juuri niin karrikoituja kuin omat värittyneet muistommekin.

Janne Vasaman lavastuksen esikaupunki on pois muuttaneelle museo, jossa vain asuu vielä moni. Niina Pasasen pukusuunnittelun keskeinen havainto on kehityksen pysähtyminen raitaverkkareihin.

Ensi-illassa kohtauksissa on paikoin staattisuutta, rytmissä nyrjähdyksiä. Näyttelijät eivät ole täysin selättäneet tekstiä. Esityskertojen myötä väkevä dialogi näyttämön ja katsomon välillä häivyttänee ongelmat.

Juho Milonoffin näyttelijäntyön pohtiva ote tekee hänestä mainion Hemmon. Johannes Holopainen tekee Pasin pikkupojasta perusmieheksi ällistyttävän tarkalla ajatuksella ja fysiikalla.

Vilma Melasniemikin herkuttelee aikakauden kasvateilla, mutta hänen tärkein hahmonsa, Turnajaiskepiksi nimetty luokkatoveri, katsoo tarkasti, rajattujen roolien läpi.

Robert Enckell tuo näyttämölle auktoriteetit ja normit. Pasin isän, puhumattoman putkimiehen monologi pannuhuoneen pimeydestä jää ajatuksiin kytemään esityksen päätyttyä. Niin jäävät myös Pasin viimeiset sanat Hemmolle.

Mutta nyt soikoon Sepulturan Chaos A.D. Pasin sanoin Khaos Ad.

Mutta nyt soikoon Sepulturan Chaos A.D. Pasin sanoin Khaos Ad.

Jukka Kittilä

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.