Keskiviikko 28.9.2016Arja, Lenni

Meta Experience

Paavo Westerberg tekee Kansallisteatterin Mahdollisissa maailmoissa teatterille samaa kuin
Slush suomalaiselle talouselämälle: ohjaaja-käsikirjoittaja flirttailee estoitta taiteen, viihteen ja kaupallisuuden kanssa. Lopputulos on koukuttava, näyttävä ja kaikkia aisteja stimuloiva
”teatteriexperience”, joka olisi vielä parempi vähän lyhyempänä.

Elokuva kohtaa teatterin poikkeuksellisen näyttävällä tavalla Paavo Westerbergin kirjoittamassa ja ohjaamassa Mahdollisissa maailmoissa Kansallisteatterissa. Kuvassa Marja Salo, Eero Aho, Pia Andersson ja Esko Salminen. Videokuvaajat Matti Helariutta ja Anne Kivimäki.
Elokuva kohtaa teatterin poikkeuksellisen näyttävällä tavalla Paavo Westerbergin kirjoittamassa ja ohjaamassa Mahdollisissa maailmoissa Kansallisteatterissa. Kuvassa Marja Salo, Eero Aho, Pia Andersson ja Esko Salminen. Videokuvaajat Matti Helariutta ja Anne Kivimäki.

TEATTERI

Paavo Westerberg:
Mahdolliset maailmat.

Käsikirjoitus ja ohjaus:

Paavo Westerberg, lavastus Markus Tsokkinen, puvustus

Pirjo Valinen, valosuunnittelu

Pietu Pietiäinen, musiikki ja ääni-

suunnittelu Sanna Salmenkallio,

videosuunnittelu Timo Teräväinen.

Kantaesitys 17.2. Kansallisteatterin

suurella näyttämöllä.

P ja lavastaja maalaavat jälleen rohkeasti. Edellinen visuaalinen elämys kansallisteatterissa oli parivaljakon Vanja-eno, mutta nyt he ammentavat elokuvallisuudesta. Useilla kameroilla tehtävät ajot heijastetaan jättiscreeneille, säveltämä musiikki soitetaan yläaitiosta harpulla, hydrauliikka ja näyttämömiehet siirtelevät ja pyörittävät ihmisiä ja asioita edestakaisin, rekvisiittana on auto, lainauksia muiden näytelmien lavastuksista, metroasema ja pienoismalleja taloista ja Kansallisteatterin näyttämöstä.

P ja lavastaja maalaavat jälleen rohkeasti. Edellinen visuaalinen elämys kansallisteatterissa oli parivaljakon Vanja-eno, mutta nyt he ammentavat elokuvallisuudesta. Useilla kameroilla tehtävät ajot heijastetaan jättiscreeneille, säveltämä musiikki soitetaan yläaitiosta harpulla, hydrauliikka ja näyttämömiehet siirtelevät ja pyörittävät ihmisiä ja asioita edestakaisin, rekvisiittana on auto, lainauksia muiden näytelmien lavastuksista, metroasema ja pienoismalleja taloista ja Kansallisteatterin näyttämöstä.

Sen lisäksi esityksessä on joukko huippunäyttelijöitä. Eikä tässäkään ole tyydytty vain pariin karismaattiseen valintaan, vaan lisäksi pääroolissa on testosteronia uhkuva , sivurooleissa mm. ehtymättömän valloittavat ja ja supertaitava 12-vuotiaan Antti-pojan roolissa. ja hehkuvat kokeneempien kollegoidensa ja ohella.

Sen lisäksi esityksessä on joukko huippunäyttelijöitä. Eikä tässäkään ole tyydytty vain pariin karismaattiseen valintaan, vaan lisäksi pääroolissa on testosteronia uhkuva , sivurooleissa mm. ehtymättömän valloittavat ja ja supertaitava 12-vuotiaan Antti-pojan roolissa. ja hehkuvat kokeneempien kollegoidensa ja ohella.

Westerberg käyttää tirkistelyelementtiä taitavasti: monelle näytelmän henkilöhahmolle on helppo löytää reaalimaailmasta vastine, mutta toisaalta Westerberg luultavasti vain pelehtii ajatuksella ”paljastuksista”. ”Ei ketään kiinnosta sun satuilut. Niitä kiinnostaa vaan, jos sä satuilet jostain mitä on oikeasti tapahtunut”, sanoo päähenkilön tytär Anna isälleen. Sopivasti faktaa ja fiktiota – hyvä resepti kaikkeen.

Nykyhetken teemoja ovat keski-iän kriisi ja omia valintojen oikeellisuus aikakone-teemalla. Jos nyt saisin valita, mitä olisin valinnut toisin?

Westerberg tekee siis syvällä kaiken kuorrutuksen keskellä tiliä taiteen kanssa ja ainakin tuntuu päätyvän vastaamaan thalian kutsuun – kaikkine sen mukanaan tuomine huolineen ja tuskineen. Esityksen viihdyttävyys kuitenkin kärsii loppuosan pitkittymisestä. Sovitusta isyyden, ajallisuuden ja taiteen kutsun välillä haetaan turhan verkkaiseen tahtiin.

Ilona Kangas

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.