Lauantai 3.12.2016Vellamo, Meri

Taikahuilu muutti avaruuteen

John Ramsterin ohjaus tavoittaa retroscifin hengen.

Karolina Anderssonin Yön kuningatar räiskyy niin dramaattisesti, että kolme palvelusnaista (Angharad Lyddon, vas., Melis Jaatinen ja Pia Pajala) ja kirkasotsainen Tamino (Sam Furness) saavat pistää parastaan, etteivät jää statisteiksi.
Karolina Anderssonin Yön kuningatar räiskyy niin dramaattisesti, että kolme palvelusnaista (Angharad Lyddon, vas., Melis Jaatinen ja Pia Pajala) ja kirkasotsainen Tamino (Sam Furness) saavat pistää parastaan, etteivät jää statisteiksi.

Ooppera

Taikahuilu.

Ensi-ilta Åbo Svenska Teaterissa

28.1. Sävellys Wolfgang Amadeus Mozart, libretto Emanuel Schi

kaneder. Ohjaus John Ramster, lavastus ja puvut Bridget Kimak, valosuunnittelu Jake Wiltshire. Rooleissa mm. Sam Furness, Waltteri Torikka, Karolina Andersson, Susanna Andersson ja Nicholas Söderlund. Turun filharmoninen orkesteri, joht. Ville Matvejeff.

John Ramster tiimeineen iski jälleen.

Pari vuotta sitten brittiohjaaja siirsi lavastaja Bridget Kimakin ja valosuunnittelija Jake Wiltshiren kanssa Wolfgang Amadeus MozartinFigaron häät Hollywoodiin, ja nyt käsittelyyn joutui Mozartin vieläkin suositumpi klassikko Taikahuilu. Mutta miten kaikkia ajankuvakäsityksiä pakenevan satuoopperan voi istuttaa outoon ja hämmentävään ympäristöön? Tekemällä siitä scifiä!

Klassisen satumetsän sijaan Taikahuilun sankareita ympäröi nyt 1950-luvun tieteiselokuvista tuttu miljöö. Ratkaisu on nerokas. Emanuel Schikanederin libreton omituisuudet muuttuvat yhdentekeviksi, kun koko ympäröivä maailma näyttää kummalliselta. Bridget Kimakin ”retrofuturistinen” puvustus on produktion helmi, joka ruokkii mielikuvitusta runsain mielleyhtymin.

Huumorin suhteen Ramsterin vainu on edelleen hyvä. Figaron häiden kaltaista röhönauratusta ei ylevyyteen tähtäävästä oopperasta irtoa, mutta oikea-aikaiset eleet ja pienet viittaukset populaarikulttuuriin vetävät suupieliä hymyyn.

Scifi-miljöön oivaltavuus jopa auttoi melkein pääsemään esityksen suurimman ongelman yli. Vierailla planeetoilla kun on ihan ymmärrettävää, että saksan kieli kuulostaa vähän erilaiselta. Mutta kyllä kielitaitoisen katsojan pitäisi pärjätä ilman tekstityslaitetta, ainakin puhutun dialogin osalta. Ramster olisi voinut armahtaa vähemmän saksaa harrastaneita solistejaan lyhentämällä oopperan pitkiä puhejaksoja.

Pääosassa oli onneksi tälläkin kertaa musiikki, ja sehän on Taikahuilussa taivaallista. Walesiläinen tenorilahjakkuus Sam Furness tulkitsi laululliset herkkupalansa lyyrisesti ja Taminon kirkasotsaiseen prinssinrooliin sopivasti. Tenoraalinen klangi korosti enemmän hahmon nuoruutta kuin sankarillisuutta. Ruotsalaissopraano Susanna Andersson taas loi prinsessa Paminasta suloisen, mutta dynaamisen hahmon, jonka aariat olivat ilo korvalle. Karolina Anderssonin Yön kuningatar oli roolin vaatimuksiin kyllin dramaattinen, silti nauliten korkeimmat sävelet tarkasti kuin laserpistoolinsa säteen.Waltteri Torikka pyöritti Papageno-show’taan täysin estottomasti oivallisen baritoniäänensä tukemana. Tohelosta linnustajasta välittyi huumorin sävyttämän omaneduntavoittelun kautta oikeastaan harvinaisen epäsympaattinen kuva.Tarinan varsinainen niljake, Paminaa kiristyksen turvin havitteleva Monostatos, oli Jussi Salosen 60-luvun Batman-vetimissään tulkitsemana melkein hellyttävä. Kun Salosen tenoristakin löytyi sopivaa karakteerisointia, oli hahmo kaikkinensa varsin onnistunut. Libretossahan Monostatos mainitaan toistuvasti tummaihoiseksi, mutta Ramsterin ohjauksessa avoin rasismi oli haudattu kaikessa hiljaisuudessa.

Sen sijaan tarinan ”hyvisten” käsittelyssä näin pienen kannanoton aineksia: ylipappi Sarastron veljeskunta oli puettu valkoisiin laboratoriotakkeihin. Syntyi mielikuva tieteiselokuvien hulluista tiedemiehistä. Ehkä tämä oli Ramsterin tapa kommentoida libreton melko yksioikoista asetelmaa hyvän ja pahan välillä sekä silmiinpistävää naisvihamielisyyttä. Onhan Sarastro sentään täysin omavaltaisesti kaapannut Paminan, jonka kaipaaminen saa varsin ymmärrettävästi Yön kuningattaren äidinrakkauden muuttumaan kostonhimoksi.

Loppu ei välttämättä edustakaan yksinkertaista ”paha saa palkkansa” -tarinaa, vaan sen voi nähdä myös luisumisena autoritääriseen, miesvaltaiseen dystopiaan.

Musiikillisesti veljet tarjosivat nautinnollisia hetkiä. Itse Sarastro sai Nicholas Söderlundista jykeväsointisen tulkin. Aivan mainio oli baritoni Gabriel Suovanen piippua polttelevan tutkijan hahmoon puettuna kaitsijapappina. Yön kuningattaren palvelusväessä loistavan ensemblen muodostivat Pia Pajala, Melis Jaatinen ja Angharad Lyddon kolmena naisena, joille komean prinssin huomio olisi kelvannut enemmän kuin hyvin.

Oopperan pienempien roolien sekä kuoron laulajiin lukeutui niin hienoja onnistujia kuin kaivatusta tasosta harmillisesti jääneitä esiintyjiä. Turun kokoisesta kaupungista ei sittenkään ole ihan helppo putkauttaa kansainvälisen tason oopperaesitystä.

Turun filharmoninen orkesteri joutui kamppailemaan ÅST:n montun kuivaa akustiikkaa vastaan. Työvoitto siitä tuli, sillä Ville Matvejeff sai tyylitiedollaan ja kokemuksellaan musiikin kuulostamaan ihan Mozartilta. Alkusoitto hehkui tunnelmallisuutta ja periodimusiikkiin erikoistuneiden orkesterien sähäkkyyttä.

Pikkuiset tarkkuusvirheet jäivät odottamaan seuraavissa esityksissä tapahtuvaa hioutumista, joka epäilemättä vielä tapahtuu. Ja sen Papagenon panhuilun voisi joku käydä viilaamassa parempaan vireeseen!

Lauri Mäntysaari

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tuli ja vesi
Jaa. Itseäni kiinnostaisi nähdä versio, jossa vapaamuurarivaikutteet olisi kaivettu kunnolla esiin tällaisen modernin pelleilyn sijaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Humpuukia
"Oopperan pienempien roolien sekä kuoron laulajiin lukeutui niin hienoja onnistujia kuin kaivatusta tasosta harmillisesti jääneitä esiintyjiä. Turun kokoisesta kaupungista ei sittenkään ole ihan helppo putkauttaa kansainvälisen tason oopperaesitystä." No kyllä tämä arvostelijan lause koskee koko esitystä. Voi pettymysten pettymys. Kuinkahan paljon Randell ja esikunta laittoivat veronmaksajien rahoja tähän humpuukiin.


Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Totuus
Onneksi HBL:n kriitikko osaa kirjoittaa totuuden ala-arvoisesta esityksestä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Johtajat vaihtoon
Jos tällaista pa*kaa esitettäisiin Pariisiissa, se olisi intendentin, johtajan ja kapellimestarin vaihdon paikka. Miksi johto ei huomannut ongelmia harjoitusvaiheessa? Väärät ihmiset väärässä paikassa - Miksi Turku ei halua käyttää musiikin ammattilaisia orkesterin ja musiikkijuhlien johdossa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Katkeraa
Onpas täällä katkeria kommenttaattoreita. ovatkohan nähneet koko esitystä, kun noin uskovat kriitikon puheisiin. Minä olin eilen paikalla ja kyllä se oli tosi hieno esitys! Upeaa laulua, vaikuttavia valaistuksia ja ihana Mozartin musiikki! Waltteri Torikka kyllä varasti koko shown' komeudessaan ja karismallaan. <3
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.