Perjantai 20.4.2018Lauha, Nella

Alitajunnan alueille

Paavo Westerberg pääsi vihdoin tekemään valkokangaselokuvan

KALLE KINNUNEN

Viulisti on elokuva huippumuusikosta, joka menettää kykynsä soittaa. Matleena Kuusniemen näyttelemä Karin alkaa myllerrysten keskellä tuntea vetoa oppilaaseensa, jota esittää Olavi Uusivirta. Karinin miehen roolissa nähdään Samuli Edelmann.

Paavo Westerbergin ohjaamaa ja yhdessä Emmi Pesosen kanssa kirjoittamaa Viulistia olisi tylsää kutsua vain kolmiodraamaksi. Soittaminen ja musiikki ovat kertomuksen ydin.

– Tarina voisi silti sijoittua urheilun maailmaan tai minne vain, missä ihmiset tavoittelevat jotain valtavalla keskittymisellä, Westerberg pohtii.

Elokuvaa konsultoi alttoviulisti Teemu Kupiainen. Hänen maailmankuvansa avasi Westerbergille päähenkilön ongelmaa.

– Kupiainen soittaa yhä useita tunteja päivässä, vaikka hänen ei tarvitsisi. Hän sanoo sen olevan kuin hengittämistä, ohjaaja kuvailee.

– Soittamisesta tulee osa elämää, viulusta käsien jatke.

Karin punnitsee, kuinka paljon uhraa soittamisen vuoksi. Varsinaisia teemoja ovat kunnianhimo ja yksinäisyys, johon se johtaa. Uramaailmaa edustaa tarinassa tanskalaisen Silta-sarjasta tutun Kim Bodnian näyttelemä kapellimestari.

Elokuva kiinnosti pitkään

Westerberg on suomalaisen nykyteatterin kärkinimiä. Elokuvan ohjaamisesta hän on ollut kiinnostunut pitkään. Kaksi hanketta oli ennen Viulistia ehtinyt jo näyttelijöiden valintaan asti, mutta kumpikin kaatui viime hetkellä rahoitussyistä.

– Jälkikäteen olen tyytyväinen, että asiat menivät näin, sillä kummastakin hankkeesta oli tätä ajatellen apua, Westerberg sanoo.

– Ehkä nyt rahoittajat Ylellä ja Suomen elokuvasäätiöllä kokivat, että juuri tämä aihe ja minä olemme hyvä yhtälö.

Ohjaaja kuvailee, että siinä missä näytelmä tehdään kahteen kertaan – ensin käsikirjoitukseksi ja sitten näyttämölle – elokuvassa työvaiheita on neljä. Se kirjoitetaan paperille, suunnitellaan, kuvataan ja vielä leikataan. Joka vaiheessa se on altis suurille muutoksille.

– Jokainen työvaihe tuo teokseen uuden kerroksen, Westerberg pohtii.

– Elokuva pääsee alitajunnan alueelle jopa voimakkaammin kuin teatteri. Toisaalta se vaatii eri resurssit: näytelmässä voidaan sopia, että lavan reunalla on valtamerilaiva, mutta elokuvassa laiva pitää näyttää.

Kokemus oli nautinnollinen. Westerberg on jo kiinnostunut seuraavan elokuvan tekemisestä.

Uskottavuus on hahmoissa

Musiikkivastaava Sanna Salmenkallio auttoi Westerbergiä korvaamattomalla tavalla ja luotsasi Uusivirtaa, joka harjoitteli soittamista kuukausikaupalla.

– Kun sain Emmiltä käsikirjoituksen, ajattelin että onpa tämä hieno ja että luojan kiitos on Sannan kaltaisia ihmisiä. Hän ymmärtää draamaa ja hänellä on viulistitausta.

Viulisti on harvinaista suomalaiselokuvaa, aikuisille tehty psykologisesti realistinen draama. Tarina tuntuu ymmärtävän kaikkia hahmoja ja heidän motiivejaan, eikä kenestäkään ole kirjoitettu pahista.

Näyttelijöillä on poikkeuksellisia mahdollisuuksia: esimerkiksi petetyn aviomiehen roolissa Edelmann saa kerrankin esittää tyyppiä, jonka omassa elämässä kaikki on muuten kunnossa.

Realismia on sekin, että mikään ei ratkea mutkattomasti.

– Pidän itse elokuvista, joista jää asioita mieleen vaivaamaan, Westerberg sanoo.

– Kiinnostavinta draamaa on sellainen, johon voi sijoittaa itsensä ja työstää näin jotain itsessä olevaa keskeneräisyyttä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.