Keskiviikko 23.8.2017Varma, Signe

Tämä on kuitenkin mun ensimmäinen Kundry

Parsifalissa debytoiva Karita Mattila kokee kasvaneensa luontevasti Wagnerin musiikkiin. Nuorempana hän ajatteli, että Parsifal on puhtaasti miesten ooppera.

Marica Rosengard
Turun musiikkijuhlien Parsifal on Karita Mattilan debyytti Kundryn roolissa. Seuraava Kundry on jo kalenterissa parin vuoden päässä. Mutta missä, sitä sopraano ei paljasta.
Turun musiikkijuhlien Parsifal on Karita Mattilan debyytti Kundryn roolissa. Seuraava Kundry on jo kalenterissa parin vuoden päässä. Mutta missä, sitä sopraano ei paljasta.

Jukka Kittilä

Turun Sanomat

Mukiinmenevä miehitys.

Sellaiseksi Karita Mattila viime lokakuussa julkistamishetkellä kuvaili Turun musiikkijuhlien (TMJ) Parsifal-oopperan konserttiversion kokoonpanoa.

– Olenko mä sanonut noin, sopraano nauraa.

Vitsihän se oli. Mukiinmenevä on melkoisen vähättelevä adjektiivi Richard Wagnerin (1813–1883) oopperan solistijoukolle, jonka muodostavat Mattilan kanssa tenori Klaus Florian Vogt, baritoni Waltteri Torikka sekä bassot Matti Salminen, Tapani Plathan ja Juha Kotilainen.

Wagnerin teoksia paljon esittänyt saksalaistenori Vogt on tehnyt Parsifalin nimiroolin lukuisia kertoja, Salminen taas on kokenut Gurnemanzin roolin laulaja. Muille, myös Mattilalle, TMJ:n Parsifal on debyytti.

– Ihana että meillä debytanteilla on kaksi kokenutta kollegaa, joihin nojata. Klaus Florian on ihana kollega, jonka kanssa olen tehnyt muun muassa Wagnerin Lohengrinin ja Richard Straussin Ariadnen. Ja Matti! Meitä suomalaisia ei maailmalla tunguksi asti laula. Matin kanssa laulaessa on kuin kotiin tulisi, Mattila sanoo.

Torikka oli Mattilan mestarikurssilla Sibelius-akatemiassa 2012.

Haastatteluhetkellä Mattila valmistautuu ennakkoharjoitukseen Parsifalin kapellimestarina toimivan TMJ:n taiteellisen johtajan, miehityksen koonneen Ville Matvejeffin kanssa.

– Tämä on kuitenkin mun ensimmäinen Kundry, hän painottaa.

Mattila sanoo, ettei Wagner ole ollut merkittävä osa hänen repertuaariaan. Mutta on hän Lohengrinin Elsan ohella tehnyt Valkyyrian Sieglinden ja Tannhäuserin Venuksen.

– Harkitsin Kundrya repertuaariini pitkään. Samoin Lohengrinissa halusin tehdä Ortrudin, ja nyt sekin on kalenterissa, kuten on seuraava Kundrykin, mutta en paljasta missä. Wagnerin oopperoiden pahat, maagiset hahmot kiinnostavat. Kaikkea aikansa, Elsojen aika taitaa olla osaltani ohi.

Ajoitus dramaattiselle, raskaalle Kundryn roolille on Mattilan mukaan luonteva tässä vaiheessa uraa. Keväällä hän valmistautui rooliin Münchenissä lauluvalmentajan kanssa.

– Lauloin Kundrya ulos joka päivä saadakseni roolin dramaattisine hyppyineen ja intervalleineen lihasmuistiin. Ei ole pikkutyttöjen laulettavaa tämä, sopraano toteaa.

Kuka ja mitä Kundry Mattilan tulkinnan mukaan pohjimmiltaan on?

– Tämä juttuhan tulee ulos ennen esityksiämme? Ei puhuta roolista vielä liian syvällisesti, anna mun nyt ensin tehdä tämä kerran, Mattila hymyilee.

Hän kuitenkin korostaa tietävänsä kaiken, mitä tarinan perusteella voi tietää. Analyysit ovat saatavilla kotityönsä tekevälle solistille. Jokainen päivä Kundryn äärellä tuo uusia oivalluksia.

– Rooli on monitasoinen, mystinen. Ymmärrän, mitä laulan, mutta joudun kuitenkin miettimään, mitä oikeastaan sanon. Lennokkaaksi ja vaikeaselkoiseksi Kundryn tekee se, ettei hän ole täysin humaani, Mattila intoutuu keskustelemaan Kundrysta.

Parsifal nojaa keskiaikaiseen mytologiaan. Mattila on törmännyt tulkintoihin oopperasta schopenhauerilaisena inhimillisenä tarinana ja olemukseltaan enemmänkin oratoriona.

– Parsifaliin yhdistetään ajatus siitä, että moraalin ensimmäinen edellytys on myötätunto.

Mattila myöntää aiemmin ajatelleensa, että Parsifal on puhtaasti miesten ooppera. Hänen Wagner-suhteensa ei muutenkaan ollut nuorempana läheinen.

– Se oli nuoren ammattilaisen tietämättömyyttä. Wagnerin oopperat tuntuivat luotaantyöntäviltä jo pituudeltaan. Vaikka olenhan minä Verdin Don Carlosta tehnyt, osaavat ne muutkin pitkiä oopperoita tehdä, Mattila tokaisee.

Kyse oli myös mieltymyksistä. Italialaiset ja slaavilaiset teokset puhuttelivat nuorta Mattilaa enemmän.

– Koen kasvaneeni luontevasti sisälle Wagnerin musiikkiin. Olihan hän ajatuksia herättävä, mielipiteitä jakava, ristiriitainen niin säveltäjänä kuin persoonana, mutta loi ajassaan uudentyyppistä oopperaa.

Kokeneelle oopperalaulajalle on nautinnollista saada kuulua uudessa produktiossa kokemattomien joukkoon.

 – Täytän syksyllä 57 vuotta ja loppuvuoteen mahtuu toinenkin roolidebyytti! Hyppään Weilin ja Brechtin Mahagonnyn nousu ja tuho -oopperan porttolan emännäksi. Se on vieläpä oopperadebyytti uudessa talossa, olen esittänyt Zürichissa vain resitaaleja, sopraano kertoo.

Eivätkä debyytit siihen lopu. Mattilalla on tiedossaan vuoteen 2021 saakka vähintään yksi debyytti vuodessa. Yhtenä niistä Straussin Elektran Klytaemnestra, josta Mattila intoilee tehtyään samaisen oopperan Chrysothemista. Debyytti siintää muutaman vuoden päässä, Mattila ei kerro missä.

– Sanoin just miehelleni, että saisin olla kiitollinen ja lopettaa valittamisen freelancerin elämän ärsyttävistä puolista. Saan vielä tehdä tätä työtä, olen terve, kaikki sujuu.

Joskus valittamista saattaa olla hankalista kollegoista, TMJ:n Parsifalissa ei ainoastakaan. Kaikki ovat paitsi taitavia ammattilaisia myös mukavia ihmisiä.

– Osa ammattitaitoa on, että vaikka kulissien takana ei tultaisi toimeen, yleisölle huokuu sujuva, harmoninen atmosfääri. Nyt ei tarvitse punnertaa sen eteen, Mattila sanoo.

Sopraano korostaa, ettei esitystilanteessa ole kyse henkilökemioiden esittelystä.

– Tarkoitusperämme ovat korkeammat, syvemmät. Motivaation alkulähde on biisin palveleminen.

Richard Wagner: Parsifal (konserttiversio) torstaina 10.8. klo 18 ja lauantaina 12.8. klo 14 Turun Konserttitalolla.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.