Perjantai 30.9.2016Sorja, Sirja, Siru

Puhdistus hukkuu sanatulvaan

Teppo Järvisen talokehikkolavastus paljastaa ahdistavasti onnen tyhjät kulissit. Rooleissa Johanna Rusanen-Kartano (vas.) ja Niina Keitel.
Teppo Järvisen talokehikkolavastus paljastaa ahdistavasti onnen tyhjät kulissit. Rooleissa Johanna Rusanen-Kartano (vas.) ja Niina Keitel.

• Jüri Reinvere: Puhdistus. Ensi-ilta Kansallisoopperassa 20.4.2012. Libretto Jüri Reinvere Sofi Oksasen romaanin pohjalta. Musiikinjohto Paul Mägi. Ohjaus Tiina Puumalainen. Lavastus Teppo Järvinen. Puvut Marjaana Mutanen. Rooleissa mm. Helena Juntunen, Johanna Rusanen-Kartano ja Niina Keitel.

Ei enää keskiaikaisia legendoja ja tarinoita sadan vuoden takaa – suomalainen nykyooppera on Puhdistuksen myötä hypännyt suoraan ajan hermolle. Säveltäjä on tosin virolainen, mutta oopperan kieli on suurimmaksi osaksi suomea. menestysromaanista tuttu aihe on kuin luotu kulttuuripiirien keskustelunavaajaksi.

Ei enää keskiaikaisia legendoja ja tarinoita sadan vuoden takaa – suomalainen nykyooppera on Puhdistuksen myötä hypännyt suoraan ajan hermolle. Säveltäjä on tosin virolainen, mutta oopperan kieli on suurimmaksi osaksi suomea. menestysromaanista tuttu aihe on kuin luotu kulttuuripiirien keskustelunavaajaksi.

Jüri Reinvere on useimmille vielä tuntematon nimi. Oopperasäveltäjäksi nuori 40-vuotias on tarttunut valtavaan haasteeseen, jonka hän selvittää ammattitaidolla. Musiikki on täynnä kekseliäitä yksityiskohtia, kuten painostavaa epävarmuutta kuvailevat orkesterisoittimien vinhat asteikkokulut. Laulu muodostaa voimallisia ja laajoja melodiakaarroksia, muttei uskaltaudu kovin kauas 1970-luvun “karvalakkioopperoiden” perinteestä.

Siinä missä Oksasen romaani kertoo sukunsa maille palaavan, kaltoin kohdellun venäläistyttö Zaran tarinaa, Reinveren ooppera keskittyy enemmän toiseen päähenkilöön, virolaismummo Aliideen. Aliiden ja samalla Neuvosto-Viron historia näyttää järjestelmän kaameuden ja ihmisen raadollisuuden tippaakaan kaunistelematta.

Onnistuneet
solistivalinnat

Kansallisooppera on jälleen onnistunut solistivalinnoissaan. taipuu nuoren Aliiden roolissa huimiin suorituksiin niin äänialan kuin ilmaisunkin puolesta. vanhus-Aliidessa on pirullista voimaa. Zara laulaa oopperan koskettavimmat jaksot sydämeenkäyvästi.

Kansallisooppera on jälleen onnistunut solistivalinnoissaan. taipuu nuoren Aliiden roolissa huimiin suorituksiin niin äänialan kuin ilmaisunkin puolesta. vanhus-Aliidessa on pirullista voimaa. Zara laulaa oopperan koskettavimmat jaksot sydämeenkäyvästi.

tenoriklangi kruunaa kovaonnisen vastarintamiehen Hansin roolin, taas esittää varmoin ottein Aliiden yksioikoista aviomiestä. tekee sisäministeriön kuulustelijana vahvan roolin, vaikka alimmat bassoäänet eivät ihan irtoakaan. ja eivät nykyajan venäläispahiksina paljon pelota, mutta laulu kulkee mukavasti.

tenoriklangi kruunaa kovaonnisen vastarintamiehen Hansin roolin, taas esittää varmoin ottein Aliiden yksioikoista aviomiestä. tekee sisäministeriön kuulustelijana vahvan roolin, vaikka alimmat bassoäänet eivät ihan irtoakaan. ja eivät nykyajan venäläispahiksina paljon pelota, mutta laulu kulkee mukavasti.

Tekstissä
oopperan heikkous

Sofi Oksasen teksti on ilmeinen vahvuus. Näytelmä- ja romaanimuodossa teos on hurmannut ja järkyttänyt jo satojatuhansia ihmisiä. Mutta Sofi Oksasen teksti on myös heikkous.

Sofi Oksasen teksti on ilmeinen vahvuus. Näytelmä- ja romaanimuodossa teos on hurmannut ja järkyttänyt jo satojatuhansia ihmisiä. Mutta Sofi Oksasen teksti on myös heikkous.

Oopperataiteen ihmeellisyyksiin kuuluvat ne hetket, jolloin kieli menettää merkityksensä ja musiikki vie mukanaan. Parhaimmillaan suuret tunteet voivat tiivistyä vain muutamaan sanaan. Tällaiseen kiteytymiseen ei Oksasen kielen runous yllä.

Kun tunteen taso alkaa nousta ja perinteisessä oopperassa siirryttäisiin resitatiivista aariaan, Reinvere vain lisää tekstin määrää. Tämä on sääli, sillä laululinjan takana loistelias orkesterimusiikki ilmaisee jo sen, mihin sanatkin pyrkivät. Teatterin lavalla monisanainen ilmaisu toimii, mutta oopperan se vesittää. Tunnekuohun keskellä Oksasen loputtomina toisiaan seuraavat filosofiset sananparret vaikuttavat enimmäkseen latteilta.

Näyttämötiimin syyksi ei teoksen laimeutta voi sysätä. henkilöohjaus on vahvaa. talokehikkolavastus paljastaa ahdistavasti onnen tyhjät kulissit.

Näyttämötiimin syyksi ei teoksen laimeutta voi sysätä. henkilöohjaus on vahvaa. talokehikkolavastus paljastaa ahdistavasti onnen tyhjät kulissit.

Reinveren musiikin sielu on orkesterisatsissa, joka sai johtamana oivallisen tulkinnan. Syntyi hienoja musiikillisia onnistumisia, jotka valitettavasti vain eivät kasautuneet onnistuneeksi draamaksi.

Reinveren musiikin sielu on orkesterisatsissa, joka sai johtamana oivallisen tulkinnan. Syntyi hienoja musiikillisia onnistumisia, jotka valitettavasti vain eivät kasautuneet onnistuneeksi draamaksi.

LAURI MÄNTYSAARI

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Librettohan on Reinveren
Miksi kriitikko puhuu Oksasen tekstistä, kun libreton on kirjoittanut säveltäjä? Ärsyttävää kun kriitikot aina kärkkäästi kritisoivat kaikenlaista, mutta faktatiedoille annetaan piut paut ja yleensä esiintyjien nimetkin ovat vähän sinne päin. Kritiikki olisi paljon vahvempaa ja uskottavampaa, jos faktat ovat oikein. Faktojen unohtelu johtaa vain siihen että koko kritiikki alkaa olla kyseenalainen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kritiikin kritiikistä
Kritiikin kritiikki olisi paljon vahvempaa ja uskottavampaa, jos kritiikin kriitikko ei hyökkäisi turhaan ja olisi lukenut kritiikin ajatuksella. Mäntysaari kritisoi Oksasen kieltä ja Reinveren librettoa, joka ei (kriitikon mukaan) ota huomioon musiikin ja kielen suhdetta. Oksasen kieli ei taivu oopperalle ja Reinvere ei paranna asiaa. Oopperafani myös hyökkää kriitikon kimppuun heittelemällä syytöksiä asioista, joista kriitikko ei ole mitenkään vastuussa.

Aika heikko metakritiikki toisin sanoen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.